Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

חווית קנאה


amirhav

Recommended Posts

לפני מספר ימים חזרתי מטיול בחו"ל שהסתיים בניו יורק, למרות קור שגם הניו יורקרים הוותיקים סבלו ממנו באופן חריג (מינוס 13 ביום), החלטתי לבקר את הסדנא של סדובסקי בקווינס, לקחתי תחתית לאזור די מפוקפק, עליתי לקומה השלישית של בניין שנראה כמו בנין משרדים באזור הבורסה של רמת גן, חשבתי שבאתי מאוחר מדיי, ואולי אין שם אף אחד.

נכנסתי ומיד בחיוך אמריקאי אמרה לי הפקידה/מנהלת שילוח שג'ון או משהו כזה יתלווה אליי, הוא הכניס אותי לחדר מלא מגברים ומתלי גיטרות על הקיר, התנצל שרוב הגיטרות נמכרו בקריסמס ונתן לי לטעום ממה שנשאר על הקיר, זה אמנם התחשק לי מאוד, אבל אני בכלל באתי לראות את הייצור...

פתאום מגיע רוג'ר סדובסקי פצח ב"שלום" בעברית, מחוייך ונחמד, ולקח אותי לראות את המפעל (הוא לא אהב כשאמרתי מפעל, הפציר בי שזו סדנא) ואכן זו נגלתה כסדנא נקיה ומוקפדת, כ 3-4 עובדים שם, רוג'ר הראה לי כמה עצים מהאוסף הפרטי שלו, כאלו שלא רואים על הגיטרות שלו בד"כ, את חדר הייצור, והשאיר אותי לדבר עם העובדים בסדנא ולצלם.

אז ראיתי את חדר הצביעה, ואת הכרסומות, והסטאפיסט,          בפינת החדר ישב בחור שהתעסק בצוואר, עשה לו פינישים אחרי החדרת פרטים, הוא היה ממש קואופרטיבי, ואני חלבתי את כל מה שיכולתי ממנו, די קינאתי בו שהוא עובד אצל רוג'ר (ולא אני!!!), אבל יותר קינאתי בו כשהוא שאל מאיפה אני, וכשהתברר לו שאני מחיפה-ישראל, אמר שהוא מ.... חיפה-ישראל !!,  השיחה עברה לעברית כמובן, הוא גיטריסט שגר באזור, וניג'ס לרוג'ר במשך שנה שיקח אותו לעבוד אצלו, ולמרות שלא יידע כלום על איך בונים, רוג'ר הכשיר אותו לעבוד על הפס, הוא מספר שהוא אדם מאוד נחמד ואדיב, ונותן לעובדים שלו תנאים שאינם מקובלים בארה"ב, ובכלל ראיתי בעצמי את האבהיות שלו כלפי העובדים, כנראה שהאהבה שהוא נותן להם היא הסיבה לכלים האיכותיים, הכלים שראיתי מאוד נקיים ומוקפדים, ואלמלא היה רוג'ר נכנס באיזשהו שלב ולוקח את עומר (הישראלי) ואת שאר העובדים לסדנא החדשה (הם עוברים בקרוב) הייתי מצלם תמונות להבהרה.

את מעט התמונות שצילמתי אעלה בהמשך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הוא כבר כמה שנים שם, המבטא שלו לא היה ניתן לזיהוי מיידי, ולגביי...  או שהמבטא שלי החשיד אותו מלכתכילה והוא התאפק, או שהצלחתי לתעתע בו, כבר פנו אליי בפורטוגזית מספר פעמים בטיול הזה כשחשבו שאני ברזילאי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קשה לי להגיד שראיתי משהו שהפתיע אותי, רוב הרצונות שלי היו מתגשמים אם היה לי מקום גדול יותר לעבודה, לא שהסדנא של סדובסקי גדולה, היא פשוט גדולה יותר משלי, לכל עובד יש את השולחן שלו וסט הכלים שלו, אני עושה ת הכל באותו חדר ולבד.

הסדר במקום הפתיע אותי, סדנת עבודה בעץ אמורה להיות יותר מלוכלכת כי הנסורת מגיעה לכל מקום ומתפזרת אפילו באוויר מזגן, שם היה מצוחצח יחסית. החומרים, הדבקים, הלכות והכלים דומים למה שיש לקנות בארץ.

אחרי הכל אסור לשכוח שהגיטרות מאוד פשוטות, חוץ מהכרסום בגוף הגיטרה לטובת הפחתת משקל  (יש לי תמונה של זה שאעלה בהמשך), המפרט וסגנון הכלי מאוד פשוט.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חבל שלא קפצת על הדרך להגיד שלום לויני וג'ואי מפודרה..

הם השאירו עבורי גיטרה בקבלה.

טוב, בהזדמנות.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אוקיי, בואו נעשה את זה שוב.

הצירוף dow מבוטא "דאו". בדיוק כמו מדד דאו-ג'ונס. האם תבטא "מדד דוב ג'ונס"?

down - האם תבטא אותה "דובן"?

download - האם אתה עושה "דובנלוד"?

ומעבר לכל, כל אדם רשאי לקבוע איך מבטאים את שמו מבין האפשרויות הדומות.

לארה"ב היו שני נשיאים בשם רוזוולט, ושניהם אייתו באופן זהה - Roosevelt. פרנקלין דלאנו רוזוולט ביטא את ה-ו' הראשון בחולם, תיאודור רוזוולט ביטא אותו בשורוק. כל ילד אמריקאי יודע להקפיד על ההגייה הנכונה של שמות הנשיאים כפי שהם בחרו לבטא את שמם. אחד מהם בחר להשאיר את ההגייה ההולנדית, השני בחר בהגייה האמריקאית של הצירוף oo בתור שורוק. ואנחנו מבטאים עד היום כמו שהם רצו.

להגיד "סדובסקי" זה בערך כמו לקרוא לנשיא ארה"ב "רוזנפלד". שזאת, אגב, בדיוק אותה מילה.

ומה עם ג'רי סיינפלד - תקרא לו "שיינפלד"? זאת ההגייה המקורית המזרח-אירופית של השם. בדיוק כמו "סדובסקי".

רוג'ר סדאוסקי מבטא את שמו סדאוסקי ולא סדובסקי. הוא אמריקאי ולא פולני. אפשר לכבד את זה.

(זה גם לא כל כך נעים להיכנס לחנות כלי נגינה בניו יורק ולשאול על "סדובסקי".)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אילן - קודם כל, תודה על המידע בעניין שתי הדרכים להגות את השם Roosevelt.  למדתי משהו חדש.

אי אפשר להתעלם מכך שבעברית יש קונבנציות לתעתוק שמות, או לפחות מסורת.  אם נישאר בנשיאי ארה"ב, אז כמעט כל הישראלים אומרים "לינקולן" ולא "לינקן" (קו"ף סגולה, בלי למ"ד לפני הנו"ן הסופית), ו"קלינטון" ולא "קלינטן" (טי"ת סגולה).  בסוגיית סדובסקי/סדאוסקי ניתן להגן על "סדובסקי" אפילו עוד קצת, משום שמן הסתם כך הגו את השם בפולין (או מאיפה שלא באו אבותיו של רוג'ר).

מסכים אתך שזה פדיחה להגות בניו יורק את השמות שלא על-פי מנהג המקום, אבל אנחנו כותבים בעברית, בארץ.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

סתם התפלפלות

באמריקה קוראים גם ל BMW "בי אמ דאבל יו" במקום בֶּה אֶמ וֶה", ול VolksWagen קוראים וֹולְקְסְוואגן במקום פולקסבאגן. הם גם אומרים גרינWולד במקום גרינבאלד (Greenwald) ו"מיוניק" במקום "מונשן" (Munchen). זה לא עושה את זה נכון.  ;) לא כל מה שהאמריקאים אומרים או דרך שלהם להגות מילים (במיוחד מילים שמקורן בשפה אחרת) היא הדרך הנכונה.

יתכן ומר Sadowsky הוגה את שמו סדאוסקי ("באמריקאית"), ז'דובסקי (בפולנית), או כל צורה אחרת.... אבל האם זה אומר שעלי לקרוא את המילה Sadowsky בהגיה אמריקאית? האם עלי גם לקרוא את המילה Schwarz בהגיה של shwartz אמריקאי, או שמותר לי לקרוא את זה בשפת המקור, שְוַורְץ (אותו כנ"ל ל "hoorowitz" במקום הוֹרוֹביץ)?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קרן: אין לך זכות לשבש את שמו של אדם גם אם את בטוחה שאת יודעת את מקורו. לז'ק שיראק לא תקראי "יעקב", לחומוס אבו איברהים לא תקראי "אבי אברהם". זה עניין של כבוד בסיסי. ולשאלה שלך, לשוורץ האמריקאי תקראי כמו שהוא מבטא, ולשוורץ הישראלי תקראי איך שהוא מבטא. כמה פשוט. זה לא תפקידנו להיות שוטרי ההגייה הסלאבית של צפון אמריקה.

יובל, הטיעון של "מן הסתם כך הגו את השם בפולין (או מאיפה שלא באו אבותיו של רוג'ר)" הוא מסוכן. אתה מכיר אנשים בשם גיטלר? את השם הזה הגו אבותיהם בהגייה המקורית שלו - היטלר - וה-ג' הגיעה לשם כי ברוסית ה' ו-ג' מתחלפות, כמו כל ה"קוגן"ים שהם בעצם כהן. גם על בני משפחת גיטלר אתה רוצה לכפות את ההגייה המקורית?

השם שלי גם הוא שיבוש - ההגייה המקורית היא לוקאס, וה"לוקאץ'" הוא הדרך ההונגרית לבטא את שמו של אחד השליחים בברית החדשה. יש לך עניין להחזיר גם אותי למקורות? כי אני מתעקש על השיבוש, כמו שרוג'ר סדאוסקי מתעקש על השיבוש. מבחינתו זה השם, ו"סדובסקי" זה שיבוש.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

השם שלי גם הוא שיבוש - ההגייה המקורית היא לוקאס, וה"לוקאץ'" הוא הדרך ההונגרית לבטא את שמו של אחד השליחים בברית החדשה. שיבוש.

יש קשר משפחתי כלשהו לג'ורג'?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום לכולם וברוכים הבאים לסדנא של ד"ר R לענייני Sado.

אכן יונית, תמונות קשות.

החציבות בגוף הגיטרה הן אך ורק להורדת משקל, לפחות זו היתה הסיבה הראשונית לצעד הזה.

ב 2004 רוג'ר סדאוסקי עשה מספר שינויים/שיפורים ב design של כל הכלים שלו. באותה תקופה הוא הרגיש שהעצים שהוא מקבל שוקלים יותר מבעבר ולכן החליט לנסות chambers - חללים בגופים. הוא טוען שמאז הוא מקבל דיווחים שהבסים החדשות נשמעות יותר טוב.

מניסיון אישי אני יכול לומר שההבדל היחיד שאני מרגיש הוא לא בסאונד אלא בתחושת הרזונציה של גוף הבס אל מול הגוף שלי.

עם solid body אני מרגיש את הרטיטה של המיתר חזק בהרבה מאשר עם chambered body. מי שאוהב "להרגיש" את הבס עדיף שלא יקנה chambered.

מינוס נוסף בגוף קל מאד הוא שכלים כאלה נוטים להיות neck heavy. זה יותר משמעותי בבסים 5 עם צוואר רחב יותר.

הפרטלס שלי היא solid ואמנם שוקלת יותר מ NYC ממוצעת אבל יש לה רזוננס מדהים ובאלאנס מעולה. אז למה אני מוכר?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחלה שרשור, תודה!

אני אוהב את הרעיון של לבקר סדנאות ולדבר עם האנשים האמיתיים :)

ותמיד תענוג לקרוא או לראות ראיונות של רוג'ר.

זאק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

התמונות ששמתי הן התיעוד המלא למה שהיה במתחם החברה, כל הגיטרות צולמו, ואת זו הייתי רואה אם היתה באזור.

והיא לא היתה,

ועכשיו ספר לנו... במה זכינו, מי הגברת? מה המפרט?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הבס הושלמה לפני מספר ימים אז חשבתי שאולי נתקלת בה. היא שייכת לבחור בשם ג'ים שהוא בכלל גיטריסט ומחזיק צי של כ 10 כלים של סדאוסקי. 3-4 בסים. חולה קשה.

סדאוסקי שינה לאחרונה את העיצוב של ה dual coil שלו, עכשיו הם יותר צרים ומאורכים.

יש 3 כאלה על הבס הזו והם פחות או יותר במיקומים מוכרים. יש גם מתג 5 מצבים:

1. bridge

2. bridge + middle (like Sadowsky Modern)

3. bridge + neck (like J bass combined)

4. middle + neck (more funky stankiness)

5. neck

פרט לכך סטנדרטי לחלוטין, Ash/Maple, גוף וצוואר רגילים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ברור לך שזה לא הוא שינה את הצורה.. מי שמייצר בשביל יצרן הפיקאפים שלו את הקופסאות פלסטיק שינה..

אותו דבר לגבי המיתרים, הם מיוצרים בטח במזרח.. וזה לא "מיתרים של סדאוסקי".

הפיקאפים אגב הם של סימור דנקן, והפרה אמפ עוצב ע"י אלכס אגילר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני אגיב לא כי זה באמת משנה כאן למישהו אלא למען הדיוק בעובדות וניפוץ מיתוסים...

אתה באמת חושב שאדם/מפעל כמו רוג'ר סדאוסקי משנה את עיצוב הגיטרות שלו לפי החלטה שרירותית של איזה פועל סיני שמפעיל מכונה שמייצרת חתיכות פלסטיק בסין?

אולי אתה צודק אבל עד שלא תצטט את רוג'ר סדאוסקי אומר את זה, אני לא מאמין. בינתיים זו סתם שמועה לא מבוססת שהחלטת להפיץ.

זה לא סוד שהפיקאפים, המיתרים ואפילו הצווארים והגופים מיוצרים מחוץ לסדנה/מפעל שלו.

אבל, הכל בעיצוב ותיכנון שלו, עם העצים שהוא בחר וקנה, עם הספסיפיקציות המיוחדות אליהן הגיע במשך השנים.

למען הדיוק - את הפיקאפים מייצרים עבורו דימרציו, נורדסטרנד וסימור דנקן - כל אחד דגם (או יותר) ספציפי אחר. כולם פיקאפים ייחודיים לסדאוסקי.

לגבי הפריאמפ אני לא יודע מי מייצר אבל זה תיכנון שלו שלא השתנה בערך 20 שנה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ארכיון

הנושא הזה הועבר לארכיון והינו סגור לתגובות.

×
×
  • Create New...