Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

המקרה המוזר של הבס חסר הראש (headless) תוצרת פנדר


huckbuc

Recommended Posts

התגלגלתי היום לסיפור המעניין הזה: בשנת 1975 חברת פנדר הטילה על עובד שלה בשם ג'ין פילדס משימה - לחקור ולנסות לפתור את תופעת ה"דד ספוט" בצווארים של הבסים שלה.  למי שלא מכיר, דד ספוט זו בעיה נפוצה יחסית, שבה הצלילים במיתר סול בסביבות השריג החמישי סובלים מססטיין קצר, כלומר גוועים מהר (היא נובעת מהאינטראקציה הפיזיקלית בין תנודות המיתר לתדירות התהודה של הצוואר עצמו).

 

פילדס ניסה כל מיני טריקים (למשל טראס רוד כפול, הוספת משקולת להדסטוק, וצוואר עשוי אלומיניום), ובשלב מסוים גילה שככל שהוא מנסר עוד חתיכה מקצה ההדסטוק, הדד ספוט מתמקם גבוה יותר בצוואר.  כשמורידים את ההדסטוק כמעט לגמרי, הדד ספוט מגיע לשריג 14 וכבר כמעט לא מהווה בעיה (מי שמנגן הרבה בסביבות שריג 14, יש לו אכן בעיות חמורות יותר).

 

כדי לוותר על ההדסטוק צריך למקם את הטיונרים בקצה השני של המיתרים, והתוצאה של המחקר היה אב הטיפוס הבא:

 

282671201_fenderheadless.thumb.jpg.57a378049837477ca4af257c77844a49.jpg

 

למרות שאב הטיפוס עבד יפה בניסויים בשטח, מחלקת השיווק של פנדר חשבה שהעיצוב שלו רדיקלי מדי, והדגם לא יוצר מסחרית.  פילדס קיבל את אב הטיפוס אליו הביתה (פרס ניחומים?).

 

שנים בודדות לאחר מכן פרצו לבמה הבסים חסרי הראש של סטיינברגר.  עד היום רואים לא מעט בסים חסרי ראש, למשל ה-Laurus הזאת של יקיר הפורום, פדריקו מלמן:

 

 

אני לא חושב שאי פעם ניגנתי על בס חסרת ראש, ולכן סקרן לדעת: באמת אין להן דד ספוט?  בשנים האחרונות פיתחתי אלרגיה לבעיה הזאת, אז אולי הדלס זה הכיוון שאני צריך ללכת בו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הייתה לי סטיינברגר באייטיז.

היה לה סאונד של קרח מזוקק בתוך בקבוק טיטניום מועשר בפלוטוניום.

אבל מבחינת מבנה היא הייתה בהחלט "היי-טקית", עם צוואר ישר כמו מוט פלדה שלא זז מילימטר ולא משנה כמה תתעלל בה - וזה כולל שינוי טמפ' קיצוניים, שינוי עובי מיתרים ונגינה אגרסיבית.

מבחינת "דד ספוטס", אני זוכר שהיא הייתה מאוד מאוזנת לאורך כל הצוואר, אבל אני לא יודע אם זה בגלל המחסור בראש או בגלל העיצוב הכללי הסופר מדוייק של הבס.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 2 שעות, barKer כתב:

היה לה סאונד של קרח מזוקק בתוך בקבוק טיטניום מועשר בפלוטוניום.

 

בחיפושי אחר הדגמת סאונד נתקלתי בווידאו המשעשע הזה (אמנם זאת לא סטיינברגר מהאייטיז, אבל עדיין מגיע לבחור קרדיט על הווידאו המצחיק...)

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 2 שעות, dave כתב:

בחיפושי אחר הדגמת סאונד נתקלתי בווידאו המשעשע הזה (אמנם זאת לא סטיינברגר מהאייטיז, אבל עדיין מגיע לבחור קרדיט על הווידאו המצחיק...)

 

 

 

בהחלט משעשע 😀

כמובן שמלבד הצורה, אין שום קשר בין זה לבין הסטיינברגר המקורית - כלי אחר לחלוטין. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

@huckbuc תשמע, זה היה ממש מזמן והבס לא אצלי כבר שנים, אבל לפי מה שאני זוכר היה לה סאונד יותר חד ומפוקס (נשמע הגיוני?) ממה ששומעים בוידאו הזה.

הוא לא מציין איך הוא הקליט את זה, אז כמובן שקשה לדעת מה משפיע על הסאונד כאן, אבל שלו נשמעת מאוד אנמית ודי "מתה" לטעמי.

אני יכול הגיד לך שלסטיינברגר המקוריות האלו היה ססטיין אינסופי, משהו שמעולם לא חוויתי על אף בס אחרת.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אולי מבחינת משקל יש בזה הגיון מסויים, אבל לא נראה לי שיש כאן חשיבה ארגונומית כלשהי בעיצוב הזה.

הזרוע באוויר, זה יוצר מתח בשרירי הכתף, וזה נראה פשוט לא נוח בעליל.

 

מעבר לכך, איש חכם (בשם קן סמית) אמר לי פעם (לפני כשנתיים כשביקרתי אצלו בבית המלאכה) שלגיטרה בס צריכה להיות מסה מסויימת בכדי שתמלא את הייעוד שלה ככלי נגינה. לדעתו, המאסה הזו היא בסביבות 10 פאונד. לטעמי זה קצת יותר מידי, אבל חוסר המאסה המוגזם של הסטיינברג הזו חורג מכל בחינה לטעמי. בסופו של דבר עץ זה מה שעושה חצי מהסאונד, ובמקרה הזה שני שליש מהעץ פשוט לא נמצאים.

 

זו דעתי, ודעתי בלבד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 5 דקות, iBass כתב:

בסופו של דבר עץ זה מה שעושה חצי מהסאונד, ובמקרה הזה שני שליש מהעץ פשוט לא נמצאים.

 

במקרה של הסטיינברגר המקורית אין שום חלק מעץ. 

זו כמובן אחת הסיבות לסאונד הספציפי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 20 שעות, iBass כתב:

הדבר הזה נראה בלתי ארגונומי לחלוטין.

רק מלראות יש לי כאבים בכתף.

 

גם לי בס סטייל סטיינברגר נראה כמו קטסטרופה ארגונומית.  מה, כל המשקל של יד ימין נח על האגודל?

 

ובחזרה לנושא המקורי של הפתיל - לא ברור לי איך תעשיית כלי הנגינה עדיין לא פתרה את בעיית הדד ספוטס.  הרי יש בסים "רגילים" בלי אף דד ספוט (כמעט), אז איך זה שעם הטכנולוגיה והידע של היום לא מבינים מה בדיוק מבדיל אותם מבסים אחרים?  עם כל הכבוד לג'ין פילדס (הבחור שתכנן את ההדלס מתחילת הדיון), במקום להטיל את הפרויקט הזה על מוזיקאי חסר רקע מדעי לפני יותר מארבעים שנה, צריך לקחת היום צוות של כמה פיזיקאים ומהנדסים, ולתת להם לתקוף את האם-אמא של חמישים גיטרות בס עם מכשירי CT / משוואות דיפרנציאליות / סימולציות ממוחשבות / לייזרים / רשתות נוירונים / צנטריפוגות / מאיצי חלקיקים / ווטאבר, עד שהם מפצחים את הבעיה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא הכרתי, תודה!  דווקא לפני כמה חודשים חיפשתי ספרות מדעית בנושא, ומצאתי מעט מאד. איכשהו פספסתי את המחקר הזה.

 

מרפרוף קצר, המאמר נראה לי דסקריפטיבי, כלומר מתאר ומכמת את התופעה של הדד ספוט.  זה כמובן חשוב, אבל הצעד הבא צריך להיות הבנה של היווצרות התופעה (מודל פיזיקלי שמאפשר חיזוי סביר של מיקום וחומרת הדד ספוט, בהינתן המידות, החומרים וכו' של הבס), והצעד שאחריו (אינשאללה) יהיה שימוש בהבנה הזאת כדי לתכנן בס עם מינימום דד ספוטס.  אני מפנטז על זה שיגלו, נניח, שאם שותלים שתי גולות מתכת בנקודות קריטיות בתוך הצוואר, הרזוננסים של הצוואר ישתנו ככה שהבעיה תיעלם.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 2 שעות, huckbuc כתב:

אני מפנטז על זה שיגלו, נניח, שאם שותלים שתי גולות מתכת בנקודות קריטיות בתוך הצוואר, הרזוננסים של הצוואר ישתנו ככה שהבעיה תיעלם.

 

וואו, ממש היית קרוב. 

 

https://johnkvintageguitars.homestead.com/Bass-Deadspot-Removal.html

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש גם את זה של אותו חוקר, מלפני 5 שנים (במקום 21 כמו הקודם)

 

https://www.researchgate.net/publication/281677122_What_about_dead_spots_of_electric_basses

 

אני מצאתי אצלו גם התחלה של הסבר להתרשמות רבת-השנים שלי, שהעץ שממנו עשוי הפרטבורד (מייפל, רוזווד, אבוני) משפיע יותר על הצליל של הבס (זה נכון גם בגיטרה) מאשר העץ של הגוף, שרוב האנשים מניחים אינטואיטיבית (וטועים) שהוא הרבה יותר משפיע. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 30 דקות, lukatch כתב:

 

טוב, ידעתי מזמן על הטריק של לחבר כליבה (C clamp) להדסטוק בתור תרופה נגד דד ספוט, אבל לפי מה שקראתי, זאת תוספת משקל שהרבה פעמים יוצרת נק-דייב.  בגלל זה חשבתי על האפשרות של משקולת מתכת בתוך הצוואר, אולי בדיוק מתחת לדד ספוט (שזאת נקודה שהיא antinode של הרזוננס בצוואר, ולכן שורש הבעיה), ואז התוספת למומנט של הנק-דייב תהיה הרבה יותר קטנה.  חשבתי גם על פתרונות לא סטטיים: אולי מנגנון של משקולת מחוברת בקפיצים בתוך צילינדר קטן, קבור במיקום אסטרטגי בתוך הצוואר (נדמה לי שבמסוקים יש קונץ כזה), או אולי קפסולה מלאה בחציה בנוזל.  הרעיון הוא לשנות את תדירויות הרזוננס של הצוואר, כך שלא יהיה אף רזוננס עם antinode בדיוק מתחת לנקודה שבה לחיצה על המיתר מייצרת את אותה התדירות. 

 

אח, אילו רק היו לי כמה עשרות צווארים, סדנת עבודה, והרבה זמן פנוי ...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הוא כותב שם שהמשקל הנדרש לביטול הדד-ספוט היה רק 56 גרם, וזה לא גרם לנק-דייב. 

 

The 2oz of added weight has not upset the balance of the bass at all, it's still very lightweight at 7lbs 11oz, and all of the notes sustain and ring out beautifully (running a set of TI Jazz flats on it. I couldn't be happier with the bass now that it is rid of them.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כן, קראתי כמובן.  אם זה הצליח לו בבס הספציפי הזה אז כל הכבוד, אבל לא ברור לי שהטריק הזה יעבוד תמיד. 

 

אגב, מדובר בבחור מעניין - קראתי את מה שהוא מספר על עצמו כאן.  תודה שהבאת אותו לידיעתי.  חבל רק שהאתר שלו מותאם לנטסקייפ או משהו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יצא לי להשאיל את הבס הזה: traveler guitar tb-4p electric bass לטור של שבועיים עם מלא טיסות בתור גיבוי למקרה ולא יהיה לי קונטרבס.

מעבר לסאונד המגניב שזה מוציא (פרסיז'ן נחמד) זה קל כמו נוצה ועולה על כל טיסה בלי הצורך לעשות חיוכים לאנשים בדלפק.

הבס החשמלי שלי בדר"כ הוא מויזקן מן 5 מיתרים שנשמע פגז אבל שובר לי את הגב בהופעות ובסחיבות.... אני מרגיש שבסופו של דבר, כשהרבה מהסאונד בא מהנגן, חשוב שיהיה לי נוח.

01-traveler-guitar-tb-4p-sunburst-front_75a0f93b-4706-47a0-88d4-8ca10c1c06ab_2160x.thumb.jpg.0d17b41c3ee190deb3b87d8d9e57a41a.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צור חשבון חדש או התחבר לחשבון קיים בכדי להגיב

עליך להירשם בכדי לכתוב תגובה

צור חשבון

פתח חשבון בפורום. זה קל ומהיר!

הירשם לפורום

התחבר

משתמש רשום? התחבר כאן.

התחבר כעת
×
×
  • Create New...