Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

וילבור בסקום - הבסיסט מ"שיער"


huckbuc

Recommended Posts

מאז שהתחלתי לעמוד על דעתי המוזיקלית, מתישהו בתקופת התיכון, אני מעריץ מושבע של פסקול הסרט "שיער" (הסרט, לא המחזמר!), ובייחוד של הבסיסט שמנגן בו.  למי שלא מכיר, אני ממליץ להקשיב למשל לבס בשיר Hare Krishna, ולהתרשם מהגרוב, התפקיד והצליל.  על התקליט לא מופיעים קרדיטים לנגנים, כך שבמשך הרבה שנים זהות הבסיסט היתה תעלומה עבורי.  עם פרוץ עידן האינטרנט גיליתי שני דברים: הראשון הוא שלא מעט אנשים באינטרנט שואלים "מי זה הבסיסט המדהים שמנגן בפסקול של 'שיער'?", והשני הוא שהבסיסט המדהים הזה נקרא וילבור בסקום (Wilbur Bascomb).  לא היכרתי אז את השם הזה מאף מקום אחר, אז המשכתי הלאה.

 

בערך עשר שנים לאחר מכן, בערב אחד בתחילת 2006, ניסיתי משום מה להיזכר בשם של הבסיסט.  חיפשתי שוב באינטרנט, מצאתי, ולגמרי במקרה גם גיליתי שבדיוק למחרת אותו היום מתקיימת בניו יורק הופעת צדקה למען נפגעי רעידת האדמה בקשמיר שארעה כמה חודשים קודם לכן, ושהמופע המרכזי הולך להיות שירים מתוך "שיער" בביצוע הרבה מהמשתתפים המקוריים של המחזמר, וביניהם וילבור בסקום.  רצה הגורל ובדיוק באותה התקופה גרתי בניו יורק, וכך, למרות שהייתי אז אבא טרי לתינוקת בת פחות מחודש, קיבלתי פס מהחברה והלכתי להופעה.

 

ההופעה היתה במקום שנקרא Coda Club איפשהו במידטאון, מועדון לא הרבה יותר גדול מקפה ביאליק בת"א.  לפני תחילת ההופעה קשרה אתי שיחה בחורה אחת שהסתובבה שם, שהסתבר שהיא ממארגני הארוע (כולם נראו ניאו-היפים מעופפים, עם איזה טוויסט ניו-יורקי).  היא התעניינה לשמוע מה הביא אותי למקום, וכששמעה את הסיפור שלי אמרה משהו כמו "איזה יופי! אז בוא, אני אכיר לך את הבסיסט, שבדיוק עכשיו נכנס".  וכך היה!  וילבור בסקום התגלה בתור אדם מאד לבבי, וצעיר משציפיתי (הוא הצטרף להפקת המחזמר כשהיה בן 17 או 18, ובכלל נראה צעיר לגילו).  הוא היה די משועשע מהסיפור שלי, וכששמע שאני מישראל סיפר שהוא הופיע באחד מפסיטיבלי הג'אז באילת בהרכב של מיק טיילור, הגיטריסט האקס-רולינג סטון.

 

ההופעה עצמה היתה דווקא לא משהו, אבל בסופה אזרתי אומץ, ניגשתי לבסקום, ושאלתי אם אוכל לקחת אצלו כמה שיעורים.  הוא צחק ואמר שכבר הרבה שנים שהוא לא מלמד, אבל אחרי שהתעקשתי ואמרתי שבבכל מקרה אוכל לקחת רק שיעור או שניים (כל העסק קרה ממש לפני שחזרתי סופית לארץ), הוא התרצה.  וככה מצאתי את עצמי לוקח שני שיעורי בס עם וילבור בסקום.  הוא לא היה מורה דגול, אבל בין כה וכה מה שבעיקר עניין אותי זה לשמוע רכילות על ההקלטות של "שיער" ועל הציוד שלו.  אז הנה התוצאות לפניכם.

 

בהקלטות הוא ניגן על פרסיז'ן 66 שיש לו מאז שהיה נער, ושעדיין ברשותו ובשימוש קבוע.  הבס היתה במקור סאנברסט, אבל זמן קצר אחרי שקיבל אותה הוא גירד ממנה עם מברג את כל הציפוי, אחרי ששמע מבסיסט אחר שזה פותח את הצליל ונותן יותר ססטיין.  עם השנים הבס עברה הרבה שינויים: הוא התקין פיקאפ J נוסף ליד הגשר, אלקטרוניקה אקטיבית, גשר חדש, טיונינג פגס חדשים ופרטבורד חדש, כך שבעצם הרכיבים המקוריים היחידים שנשארו הם הגוף, הצוואר, הוווים של הרצועה והפלטה עם הברגים מאחור. את האלקטרוניקה החדשה התקין לו נוריו אימאי, בחור יפני שעבד בעבר אצל סדאוסקי ואז פתח עסק עצמאי; ביקרתי אצלו אח"כ בסדנה, ותלויים אצלו על הקיר מכתבי הוקרה מג'ון סקופילד ומקית' ריצ'רדס.  כבוד!

 

ניגנתי על הבס הזו בשני השיעורים, בחרדת קודש מופלגת.  הנה תמונה של בסקום עם הפרסיז'ן שלו [עריכה: זו תמונה יותר מאוחרת] -

 

Wilbur-Bascomb-Jr-620x414.jpg.a7657bc23b08b208546ffa5d8b7b4656.jpg

 

המגבר שבו הוא השתמש בהקלטה היה Ampeg B-15, שלדבריו היה המגבר הנפוץ ביותר באולפנים באותה התקופה.  המגבר עמד על כיסא לידו, והוא אמר שהוא באמת תפס יום עם צליל טוב, וגם שבמהלך כל הסשן הוא שמע מאד בבירור את המתופף.

 

את הרית'ם סקשן לכל התקליט (הכפול, למי שזוכר) הם הקליטו תוך יומיים (!), כל קטע בשני טייקים לכל היותר (!!).  זה היה באולפן ברחוב 48, במקום שהיום נמצא בו ה-musician union, והמנהל המוזיקלי והקלידן היה גאלט מקדרמוט, המלחין המקורי של כל המחזמר.  כל הנגנים בסשן השתתפו קודם לכן באחת ההפקות הבימתיות של המחזמר כך שהם הכירו היטב את השירים, ולכן כמעט ולא היו עיבודים, אלא רק דפים עם אקורדים וספירת תיבות.  היו קצת יוצאי דופן, למשל הליין בס של Walking in space או זה שבפזמון של Let the sunshine in, אבל ככלל, סגנון העבודה של מקדרמוט היה לתת הרבה חופש לנגנים.

 

בסשן השתתף כאמור גאלט מקדרמוט בקלידים, וכן היו גיטריסט או שניים, מתופף, ואולי גם נגן כלי הקשה.  מאוחר יותר הוסיפו את השירה, כלי נשיפה, כלי מיתר וכו'.  בסקום דיבר בהמון חום והערכה על המתופף, ברנרד פורדי (Bernard Purdie), שאתו הוא ניגן בכל מיני מסגרות במשך 12 שנה עוד לפני ההקלטות הנ"ל.  הוא אמר שיש ביניהם טלפתיה שאין לו עם אף אחד אחר, ודיבר הרבה על עד כמה ה"טיים" של פורדי מצויין.  אני אולי מסתכן פה בהעלבת הקהל, אבל אציין שפורדי הוא המתופף שהמציא את ה-Purdie Shuffle, וגם זה שמופיע בתחילת Thru You הפנטסטי של קותימן.

 

הנה קטע מיוטיוב של ההרכב הנוכחי של גאלט מקדרמוט, בהשתתפות בסקום ופורדי.  אני לא מת על המוזיקה, וגם חבל שבקושי שומעים את הבס, אבל בסקום מתראיין וגם יש כמה שוטים של הפרסיז'ן שלו [עריכה מאוחרת: זה קטע אחר, בלי ראיון אבל שומעים יפה את הבס] -

 

 

לתדהמתי, הסתבר שבסקום בעצם אף פעם לא הקשיב באופן מסודר לתקליט של שיער; רק מדי פעם, כשהיו משדרים את הסרט בטלוויזיה, היה יוצא לו לשמוע קטעים.  אז עשיתי מצווה, ולשיעור השני קניתי לו עותק של ה-CD.  לא היתה לו מערכת סטריאו בבית, אז שמנו את הדיסק בדי-וי-די והקשבנו לו דרך הטלוויזיה, אבל בגלל שהיתה איזו בעיה עם החיבור, שמענו רק צד אחד של הסטריאו.  התגובה הראשונה שלו היתה "איזה סאונד P-bass טיפוסי".  הצחיק אותי שהוא בכלל לא זיהה בהתחלה חלק מהקטעים, למשל את Hare Krishna שהזכרתי למעלה, שהפתיחה שלו בגרסת הסרט שונה מאד מזו שבגרסה הבימתית, או את קטע הקאנטרי שמופיע לקראת סוף הסרט, שאם אני מבין נכון, לא נכלל בגרסה הבימתית.

 

שוב יצאה לי מגילה אז אני אעצור כאן.  בהזדמנות אכתוב על עוד דברים שזכורים לי מבסקום, שלא קשורים ב"שיער".

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

וואי שמע איזה סיפור. באתה בהחלט יודע לכתוב בצורה טובה.

אתה אולי לא יודע אבל אני וקרן עשינו דוקטורט ומחקר על תעלומת הבסיסט של שיער.

זה עוד היה בפורום הישן:

http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2324813&forum_id=1126

אולי קרן תוכל להעתיק את התוכן לפה. אם יבוא לה.

אבל בהחלט יפה לך.

ימשיך כבודו.

אגב, אותו ברנרד פורדי, המתופף, קראתי עליו קצת, כנראה שהוא נחשב לאחד המתופפים התותחים והמוקלטים ביותר, וכנראה שהוא טוען היכנשהו, שהוא הקליט כל מיני סשנים של תיפוף עבור הביטלס, בשושו, כהעלאות במקום רינגו.

מאחר ודברים כאלה קרו וקורים לא מעט, אבל מאידך, אני מעריץ רינגו מושבע, הדבר מעלה תהיה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יונתן - האלבום עם פסקול הסרט יצא ב-1979 (קיבלת את ההודעות ששלחתי לך?).

תומר - לא, לא ידעתי על הדיון בפורום הקודם, אבל במהלך כתיבת התגובה גם אני ראיתי את הפרסום ב-Bass Player.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בורי - כן, ה-Coda Club הוא ברחוב 34. הנה העמוד באינטרנט עם הפרטים והליינאפ המלא של האירוע, והנה גם עמוד עם תמונות מההופעה.  נראה לי שההופעה הזו היתה מעין פגישת מחזור בשביל כל המשתתפים הוותיקים, שלא לומר מזדקנים, של המחזמר, והזדמנות להתרפק על העבר המפואר (באמת) שלהם.  בסוף ההופעה הם פשוט לא רצו לרדת מהבמה, והיה משהו מריר-מתוק בלראות את כל זה מהצד.  התמונות מעבירות חלק מהתחושה.

אילן - אם הכבוד מופנה אלי, אז שוב תודה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שנית, מה זה לעזאזל הלינק הזה לקותימן?

לא הבנתי כל כך מה הולך שם.

זה מש-אפ של קטעים שונים מיוטיוב?

כן,

קותימן עשה פרוייקט שנקרא Thru You - הוא חרש על היוטיוב, מצא המון קטעים של אנשים שהקליטו את עצמם מנגנים והרכיב מהם טראקים/שירים. הרעיון אצמו אדיר ועבודת העריכה שם פשוט מדהימה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הנה עוד מידע על בסקום שזכור לי מהפגישות אתו.

 

הוא גדל במשפחה מוזיקלית - אבא שלו ודוד שלו (האח של האבא) היו שני מוזיקאי ג'אז ידועים למדי בזמנם, חצוצרן וסקסופוניסט. בסלון הבית שלו תלויה כרזה של ההרכב שהם הנהיגו ביחד בשנות ה-40, ובווידאו ששיבצתי בהודעה הפותחת של האשכול הזה אפשר לראות אותה מאחוריו בראיון.  הוא התחיל לנגן בגיל 12, על קונטרבס, וכבר בשלב מאד מוקדם ניגן הרבה עם חבר'ה מבוגרים. לדבריו, זו דרך מאד מומלצת להתפתח מהר מוזיקלית.  כשקיבל את הגיטרה בס הראשונה שלו, הפרסיז'ן שדובר בה לעיל, הוא בהתחלה התאכזב מהכלי ונטש אותו.  הוא חזר לנגן בו רק אחרי ששמע איזשהו שיר של הטמפטיישנס, עם ליין בס של ג'יימס ג'מרסון שהדליק אותו (לצערי לא שאלתי איזה שיר). בתור בחור צעיר הוא היה מקשיב הרבה לפסנתרנים, בייחוד לרד גרלנד ולביל אוונס בתקליטים של מיילס דייוויס, כדי ללמוד רעיונות הרמוניים. לו עצמו היה פסנתר חשמלי וורליצר שאבא שלו קנה לו.

 

ההקלטה המפורסמת השנייה שבסקום נודע בזכותה, לצד "שיער", היא Wired של ג'ף בק. הוא סיפר לי שלוש אנקדוטות על ההקלטה הזו:  הראשונה היא שהוא לא קיבל קרדיט שהגיע לו על ההלחנה של אחד מהקטעים באלבום (הוא קיבל קרדיט בתור מלחין-שותף של Head for Backstage Pass, אבל אם אני זוכר נכון, הוא אמר שהוא הלחין לבד קטע נוסף).  השנייה היא שלאורך כל ההקלטות הוא מעולם לא פגש את יאן האמר, הקלידן המאד דומיננטי של האלבום, כי את התפקידים של האמר העלו מאוחר יותר.  השלישית היא שלאורך כל ההקלטות ג'ף בק לא היה מרוצה מהסאונד שהתקבל; ג'ורג' מרטין, שהפיק את התקליט (כן, זה מהביטלס), הזעיק להקלטות את ג'ף אמריק, הטכנאי שעבד עם הביטלס באלבומים המאוחרים שלהם, אבל ג'ף בק עדיין לא היה מרוצה מהתוצאה. כדי לנסות לפתור את הבעיה ג'ף בק החליט שצריכים לעבור אולפן, אבל ג'ורג' מרטין ממש התרגז מהרעיון (נדמה לי שהיה שם גם עניין של פעולות מאחורי הגב של ג'ורג' מרטין), וכל ההקלטות היו קרובות מאד לפיצוץ.  בסוף, כידוע, העסק איכשהו הסתדר.

 

בסקום סיפר לי שהוא מתאמן בכל בוקר: מנגן סולמות ותרגילים, בלי מטרונום ובלי מגבר, לאט. הוא גם נוהג לנגן לעצמו בלדות ג'אז בסולמות לא שגרתיים, ולאלתר עליהן.  שמתי לב שהנגינה שלו על גיטרה בס מושפעת מהנגינה בקונטרבס - לפעמים הוא מצמיד ביד שמאל את האמה והקמיצה לגוש אחד, והוא משתמש הרבה במיתרים פתוחים.  הוא הודה בפני שמאז ומעולם הוא היה נגן סלאפ לא משהו.

 

בנוסף לפרסיז'ן היו אצלו עוד שני בסים, אחד פרטד ואחד פרלטס, שניהם שישה מיתרים.  בנה אותם במיוחד בשבילו איזה לות'ייר מניו ג'רזי ששכחתי את שמו.  הוא סיפר לי שלקח לו הרבה זמן, נדמה לי שכמה חודשים, עד שהרגיש מספיק נוח עם הבס שישה מיתרים בשביל שיוכל להשתמש בה בגיגים.  היה לו מגבר GK משנות ה-80 לקונטרבס (על המגבר הזה ניגנו), ו-GK אחר, שלא ראיתי, לחשמלי.  הוא אמר שכשהוא מופיע עם קונטרבס, הוא בד"כ מגביר את עצמו מעט מאד, באופן שרק מגביר את איך שהבס נשמע באופן טבעי בחדר.

 

הוא מנגן באופן קבוע בהפקות בברודווי - נדמה לי שבתקופה שהייתי אצלו הוא היה הבסיסט של "מלך האריות" - וגם במועדוני ג'אז בניו יורק.  עד כמה שיכולתי לשפוט, הוא והמשפחה שלו חיים לא רע בכלל מהנגינה שלו - הוא גר בדירה יפה, כמעט על המים, לא רחוק מגראונד זירו (הוא סיפר לי על החוויות שלו מה-11 בספטמבר).  זה מאד שימח אותי, כי כידוע בהיסטוריה של הג'אז לא חסרים מוזיקאים מוכשרים עם סיפורי חיים טרגיים.

 

הדבר הראשון שהוא אמר כשהוא לימד אותי היה שכדי להיות בסיסט טוב צריך להיות מתופף טוב, קלידן טוב ורקדן טוב. (מאד הצטערתי לשמוע את זה: בשני הסעיפים הראשונים עוד יש לי תיאורטית תקווה, אבל הסעיף השלישי פוסל אותי סופית.)  הוא הסביר שלא צריך באמת לדעת לתופף, אם כי זה עוזר, אבל כן צריך לדעת לחשוב כמו מתופף. עוד הוא אמר שצריך להקשיב הרבה לבסיסטים עתיקים, כמו הבסיסט של קאונט בייסי משנות השלושים; לדבריו, הם מנגנים תפקידי בס מאד פשוטים, אבל עם טיים ופיל מדהימים.

 

עוד אנקדוטה קטנה שקשורה ב"שיער": כששמענו קטע מ- Easy to be hard, הוא חייך ואמר שחבר פסנתרן שלו ביקש ממנו אז שיכיר לו את הזמרת, אבל היא לא היתה בעניין.  יש אגב לזמרת הזו, שריל ברנז, סיפור מעניין - היא הופיעה לאודישנים לסרט בערך משום-מקום, קיבלה את התפקיד, הקליטה את השיר היחיד שלה בטייק אחד מושלם, הצטלמה לסרט, ופחות או יותר נעלמה מאז.

 

ויש לי גם שאלה, אפרופו "שיער".  ב- Hare Krishna, האם זה תרמין (Theremin) שעושה את הצלילים המאד גבוהים בסביבות 1:00 לתוך השיר?  והאם זה steel pan בשניות האחרונות של השיר?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

"דבר הראשון שהוא אמר כשהוא לימד אותי היה שכדי להיות בסיסט טוב צריך להיות מתופף טוב, קלידן טוב ורקדן טוב"

אני שנים אומר שכדי להיות בסיסט טוב אתה חייב לדעת לתופף וכדי להיות מתופף טוב אתה חייב לנגן בס.

ולגבי השאלות שלך:

בשניות האחרונות זה steel drum, אי אפשר להתבלבל

ולגבי ההתחלה של השיר, זה יכול להיות או טרמין או מישהו/י עם קול נורא גבוה

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

"הבסיסט משיער" הוא אחד הבסיסטים האהובים עלי. יש לי העתק של פסקול הסרט (וכן, זה דגש חשוב כי יש הרבה פסקולים של שיער, אבל רק אחד הוא הפסקול של הסרט של מילוש פורמן מ 1979) כמעט בכל מקום.

אחד האלבומים שאני אוהבת לשמוע בכל עת, מתחילתו ועד סופו, ועל כך אחראי ווילבור "באד" בסקום הגדול.

אשמח לשמוע עוד סיפורים וחוויות אודות האיש והאגדה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יובל, הפסקול הזה הוא לא פחות מיצירת אמנות, ולדעתי נמצא גבוהה מאוד ברשימת הדיסקים שחובה להאזין\ללמוד (ממש לא רק לבס...).

הבס שם מהמם, ומרשים מאוד איך שהוא מצליח לנגן מאוד "עמוס" אך אם זאת לא עושה over-playing בשום קטע...

בבקשה, תרגיש חופשי לחלוק כל פיסת מידע נוספת על הדיסק\האדם, ושוב תודה על הסיפורים!

פנינים אמיתיות נמצאות בפורום הזה...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 7 חודשים מאוחר יותר...

בתור ילד גדלתי על הסרט הזה, ולכן תמיד הייתה לי פינה סנטימנטלית לשירים הללו בלב.

ככל שהתפתחתי יותר כמוזיקאי, כך למדתי לאהוב יותר כל פארט בשירים, ואז גם לשים לב יותר ויותר לגדולה של בסקום.

לקרוא את הסיפור הזה בהחלט סוגר עבורי מעגל לאור העובדה שלא היה לי מושג מי לעזאזל ניגן את הקטעים האדירים האלו בפסקול

תודה רבה!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה לכל המברכים החדשים, שגילו עכשיו את האשכול הזה :)

 

הקשבתי עכשיו שוב ל-Hare Krishna מ"שיער", שקישרתי אליו בתחילת ההודעה הפותחת של האשכול.  למרות שהקשבתי לשיר הזה (ולאלבום כולו) מאות פעמים, גיליתי עכשיו לראשונה, להפתעתי, שבסקום טועה (או לפחות בוחר תו לא צפוי) במקום אחד - ב-0:58 הוא מנגן פה בבס כשהאקורד הוא דו מינור (הסולם הוא סול מינור).  תקשיבו כאן:

 

 

אפשר אולי להתווכח אם זו טעות או לא, כי יש הצדקה הרמונית למהלך הזה, אבל מה שבטוח, את הגרוב הוא לא איבד לשניה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לדעתי סביר שזו טעות אבל כזו שהסתדרה יפה, סוג של תחליף הרמוני... במקום Cm מתקבל סאונד של Csus.

ההרמוניה אגב לא היתה מביישת שום עלה נושר בסתיו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 6/27/2011 at 16:19, RT כתב:

לא בטוח, זה רק לרגע קצר וקורים הרבה דברים. אתה שומע שם סי במול? נשמע לי כמו Csus/F.

 

כמו שאתה בטוח יודע יותר טוב ממני, הרבה פעמים כשהפונקציה ההרמונית היא דומיננטה (דרגה V), מנגנים את הצלילים של הסאב-דומיננטה (IV) עם הבס של הדומיננטה (בסולם דו מזו'ר, למשל, זה יהיה פה מז'ור עם בס של סול).  מתקבלת דומיננטה עם 7, 9 ו-11, כשה-11 הוא אותו צליל כמו ה-4 של ה-sus, ולכל העסק יש צבע מאד אופייני. 

 

יש לזה המון דוגמאות, אבל כרגע עולות לי בראש רק שתיים.  ב-Isn't she lovely של סטיווי וונדר, האקורד על ההברה "won" במשפט "isn't she wonderful" הוא לה מז'ור עם בס של סי (הסולם הוא מי מז'ור):

 

 

ב-How deep is your love של הבי-ג'יז (מתנצל על השמאלץ שיטפטף תיכף מהצג), האקורד מייד לפני תחילת השירה הוא לה במול מז'ור עם בס של סי במול (הסולם הוא מי במול מז'ור):

 

 

ב"הארה קרישנה", שבו עסקינן, האקורד המדובר הוא דו מינור (לדעתי דו מינור 7) עם בס של פה, כשהקונטקסט ההרמוני ה"לוקאלי" שם הוא סי במול מז'ור.  אילו היה שם מי במול מז'ור במקום הדו מינור (יש הבדל של תו אחד בין שני האקורדים האלה), היינו בדיוק בסיטואציה שתיארתי, כשהתו סי במול באקורד מי במול מז'ור הוא ה- 11 של הפה, שנותן את הצבע של ה-Fsus.  כאמור, אני חושב שאני שומע שם דו מינור 7, כלומר עם סי במול, ולכן כתבתי Fsus.

 

אם אני מבין אותך נכון, אתה מתייחס לתו פה בתור ה-sus 4 של האקורד דו מינור, שזו גם דרך לנתח את המצב.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אני מבין אותך נכון, אתה מתייחס לתו פה בתור ה-sus 4 של האקורד דו מינור, שזו גם דרך לנתח את המצב.

אין אקורד מינור sus4. ברגע שיש 4 (שמתפקד כ sus) אין 3, שום 3. אם ה 4 נפתר אז זה כמובן ל 3 מז'ורי.

4 על אקורד מינור זה הטנשן 11 - זה לא מה שאני שומע שם.

שאלתי אם אתה שומע Bb כי אם כן אז באמת יש סאונד של Fsus. אם לא - אין שם Fsus.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 9 חודשים מאוחר יותר...

למיטב ידיעתי, לווילבור בסקום יש אלבום סולו אחד - Wilbur Bascomb and Future Dreams מ-1977, שנתיים לפני ההקלטות של "שיער".  כבר כמה פעמים שחיפשתי (בלי הצלחה) לשמוע אותו, והיום גיליתי שמישהו העלה לאחרונה ליוטיוב שני קטעים ממנו:

http://www.youtube.com/watch?v=OT5llzCHQm4

http://www.youtube.com/watch?v=l_HUqx5yMuE

הנגינה כמובן מצוינת, אבל לדעתי לא משהו מפיל כמו הפסקול של "שיער".

דרך דיון ישן ב-TB גיליתי עכשיו שבסקום ניגן גם באלבום מ-1974 בשם Experience and Judgement של Andy Bey.  יש ביוטיוב די הרבה קטעים, אז הנה אחד:

לגמרי הסאונד בס של "שיער", לא?  איזה כיף!  בערב אקשיב בעיון לכל הקטעים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 1 שנה מאוחר יותר...

לפני כמה ימים גיגלתי שוב את השם של בסקום, ונתקלתי בזה - ראיון מצולם וקצר אתו. מעניין.

מהתמונה שבראש העמוד נראה שהוא הכניס כמה שינויים די מסיביים באלקטרוניקה של הפרסיז'ן שלו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 4 שנים מאוחר יותר...

חג שמח

מה נזכרתי עכשיו?

ראיתי את הסרט עם הילדה לפני כמה ימים. היה ברור שאותו בן אדם (או כמה אנשים מאד דומים) מנגנים בס בכל הפסקול ונגינה מגניבה ביותר. Fאנק אפקטיבי, מקפיץ גם בישיבה וברור לגמרי.

חפרתי קצת, מצאתי קצת ב talkbass וקיבלתי יותר מידע ממה שחשבתי, כאן.

תודה על השיתוף והסיפור המרתק

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 3 שנים מאוחר יותר...

זה הזמן לגלות שבנוסף לטרנסקריפשנים שאני מעלה באופן קבוע לספרייה בפורום שלנו כאן, פעם בכמה חודשים אני תורם טרנסקריפשן לאתר המעולה basslessons.be, שכבר היללתי פעם.

 

התרומה האחרונה שלי היא תפקיד הבס של וילבור בסקום בשיר Hare Krishna מ"שיער".  זה אחד התפקידים שהיה לי הכי קשה להוציא עד היום, והלוואי שהייתי יכול לנגן אותו עם רבע מהגרוב והאנרגיה של בסקום.  התווים הם לא מאה אחוז תוצרת שלי, כי כריסטוף, בעל האתר, הכניס טיפה שינויים במקומות שהוא מצא לנכון, ואני סומך עליו.

 

עוד שירים שתרמתי לאתר את תפקידי הבס שלהם:

Tempted של להקת Squeeze

- St. Judy's Comet של פול סיימון

- Now she's blonde של ג'ון סקופילד

- Watching the wheels של ג'ון לנון (טוני לוין על הבס)

- Magic של להקת Pilot (הבסיסט שלהם תמיד מזכיר לי את אילן!)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צור חשבון חדש או התחבר לחשבון קיים בכדי להגיב

עליך להירשם בכדי לכתוב תגובה

צור חשבון

פתח חשבון בפורום. זה קל ומהיר!

הירשם לפורום

התחבר

משתמש רשום? התחבר כאן.

התחבר כעת
×
×
  • Create New...