Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

ככה מנגנים על בס!


groovis

Recommended Posts

אח, ג'ון ווטון... האיש שבגללו בנו לי בשנת 1978 מגבר עם גרפיק איקוולייזר, אז זה היה חידוש, וההורים שלי שילמו, כי הייתי בטוח שככה אוכל להגיע לסאונד שלו. עד כדי כך הייתי באובססיה עליו. הוצאתי קטעים שלו כולל השריטות בתקליט. ידעתי לנגן את Red מהתחלה לסוף ומהסוף להתחלה. והאמת, בסוף די הוצאתי את הסאונד שלו. עד היום יש לא מעט שרידים של הסאונד שלו בנגינה שלי. ווטון, ביחד עם כריס סקווייר וקרול קיי, היו ההשפעות הכי גדולות עלי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עוד להקה של רוק מתקדם, רנסנס, הקלטה מהופעה בשנות השבעים. אחד הקטעים האהובים עלי מכולם, בס מדהים לדעתי, הקטע עולה לאט, שווה לדעתי להמתין ולהקשיב:

http://www.vbox7.com/play:05a1d972?r=google

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ג'ון קאמפ והריקנבקר הלבנה שלו! הוא היה איתה בהופעה של רנסאנס בישראל מתישהו בשנות השבעים. הוא קרא לה Great White ואני יודע אצל מי היא נמצאת היום (אחד החברים בריק-ריסורס). ג'ון קאמפ היה גיטריסט ועבר לבס אחרי ששמע את כריס סקווייר, מה שמסביר את הריקנבקר, הצליל הדומה (שאי אפשר להוציא משום בס אחר!) והגישה הדומה לזאת של סקווייר.

הריקנבקר הלבנה שלי די זהה לזאת שלו... אותה שנה פחות או יותר, אותו צבע, רק חבל שאין לי את הכישרון שלו.

הנה אותו שיר בגירסת האלבום ביוטיוב, שעולה הרבה יותר מהר:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שיר יפה מאוד הראשון ששמו פה של רנסנס. עכשיו אקשיב לשני.

טוב השני יותר פלצני..בסגנון "אנחנו רוקרים אינטילגנטים שמנגנים באך מהר ובדיסטורשן ועושים פרצופים נפוחים מחשיבות עצמית תוך כדי"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צפיתי עד 2:40, שם אזלה סבלנותי.

הנה דעתי:

ככה לא מנגנים על בס. ככה מייצרים רעש מחריש אוזניים וממלאים בעזרתו זמן.

לדעתי זו תצוגה של אנשים חסרי יכולת מוזיקלית (לא בהכרח חסרי כישרון).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

א.בחיים לא הייתי שם קליפ של הצ'יליז, לא אוהב במיוחד את פלי, ולא סלאפ. ובטח לא את הפלפלונים הללו.

ב.זבל וחסר תוכן מוזיקלי, לא משנה כמה תשכנע את עצמך הן הגדרות, פרטיקולריות ואינן הגדרות אוניברסליות.  לכן אתה יכול לומר אולי שלדעתך זה זבל.  עדיין האדון ציזנרוס מופיע בכל העולם, אני בטוח שיותר ממך.

לגבי תוכן מוזיקלי, כל אחד טוען את המושג הזה (עד כמה שקשה יהיה לך לקבל את זה) במאה העשרים ואחת, ההגדרה הזאת היא פתוחה עד מאד.  אם מאד תרצה ותבקש (לדעתי לא תרצה אבל זאת דעתי) אני יכול גם להסביר לך למה. אבל לא באתי לשכנע בצדקת דרכי, סתם לראות מה תגידו.

ג. שימו לב עד כמה בס אחד ממלא את הספקטרום, אני מעדיף את זה כל יום על נגנים כמו ויקטור ווטן ומרקוס מילר.

רק דבר אחד, בסך הכל זאת קהילה די חמודה, אבל חלק מהתגובות די מוציאות חשק מלנהל פה דיון נורמלי, כן דיון. חבל לא? מה בסה"כ בן אדם עשה שם לינק לקטע שהוא אוהב?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רק דבר אחד, בסך הכל זאת קהילה די חמודה, אבל חלק מהתגובות די מוציאות חשק מלנהל פה דיון נורמלי, כן דיון. חבל לא? מה בסה"כ בן אדם עשה שם לינק לקטע שהוא אוהב?

מצטער שהוצאתי לך את הרוח מהמפרשים.

הכותרת שלך היא "ככה מנגנים בס" וקישרת לקליפ שלמיטב הבנתי אמור לתמוך בכותרת. באופן אישי אני רואה כאן סתירה בוהקת.

כתבתי את דעתי האישית והדגשתי שהיא כזו.

זה פורום פתוח וגם לתגובות כאלו יש מקום, לאנשים יש זכות לחשוב אחרת ולהביע את זה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ממש לא הוצאת לי את הרוח מהמפרשים, סתם ציפיתי לדיון קצת יותר מושכל ולא מושגים כמו זבל ולינקים לפלי. נו טוב אני אשם. ואני עדיין חושב שככה מנגנים על בס וזה נשמע בן של זונה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

א.בחיים לא הייתי שם קליפ של הצ'יליז, לא אוהב במיוחד את פלי, ולא סלאפ. ובטח לא את הפלפלונים הללו.

גם אני לא חובב של RHCP ו/או של פלי

ב.זבל וחסר תוכן מוזיקלי, לא משנה כמה תשכנע את עצמך הן הגדרות, פרטיקולריות ואינן הגדרות אוניברסליות.  לכן אתה יכול לומר אולי שלדעתך זה זבל.

אתה יכול לטעון גם שכוס מים מלאה זו רק הגדרה... עובדתית יש בה מים - לעומת כוס ריקה בה אין מים.

אני לא יודע כמה ידע מוזיקלי יש לך אבל אין שום בעיה לנתח תוכן מוזיקלי אובייקטיבית באופן איכותי - מלודית/הרמונית/קצבית.

עדיין האדון ציזנרוס מופיע בכל העולם, אני בטוח שיותר ממך.

זו טענה שאינה רלוונטית לדיון ואפילו קצת ילדותית בכך שהיא מסנגרת על האדון ציזנרוס.

לעצם הטענה... הוא לא הראשון ולא האחרון שעושה זבל ומופיע יותר ממני.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

היי RT

אני בטח לא עובד אצל אדון ציזנרוס, כך שאם התגובה שלי פגעה בך אני מראש מתנצל, זאת לא הכוונה.  מה שאתה עושה בדיון שלך עם הכוס המלאה והריקה, הם מהלכי רטוריקה, הכוונה שלי אינה התפלפלות, בהחלט במוזיקה יש מסורת ארוכת שנים, אבל כפי שציינתי, לאחר המהפיכה שביצע, מרסל דושן באומנות, נמחק לחלוטין ההבדל בין גבוה לנמוך או בין נכון ללא נכון.  מוזיקה היא מעבר לכמה סולמות או איזה מעברים מבצע הנגן או המלחין, אני לא נגד זה, יש לזה מקום, הרי יש גם יצירות של שטוקהאוזן וקסנקיס שהן חסרות הרמוניה, האם גם על זה תאמר שזה זבל?

השאלה האם אותו מבחן תוכן מוזקלי שאתה מעלה, הוא ארובה לאיכות המוזיקה? הממ לא נראה לי.

כפי שאמרתי אין לי בעיה שאתה לא אוהב את המוזיקה של ציזנרוס, רק המושג זבל וכו נראה לי קצת מוגזם.  עד כמה שהפלפלונים או אדון מרקוס מילר צורמים לי באוזן לא קראתי להם זבל.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא מת על המוסיקה אבל אני חושב שיש פה בכל זאת נקודה מעניינת בדיון.

לדעתי האישית, חלק גדול מהבעיתיות טמון כאן:

אין שום בעיה לנתח תוכן מוזיקלי אובייקטיבית באופן איכותי - מלודית/הרמונית/קצבית.

תמיד ימצאו אוסף של קריטריונים לניתוח של מוסיקה, אבל כמעט תמיד מוסיקה "חדשה" היא מוסיקה שלא תגיעו לכלום אם תנתחו אותה באותם הקריטריונים שהתרגלתם אליהם, אחרת לא היה בה חידוש.

מהסיבה הזאת לסכם את לו ריד ב- "מה מעניין פה, זה הכל ראשונה-רביעית" זאת טעות, כי הקריטריון שקלסיקאים וג'זיסטים מתייסחים אליו כל-כך הרבה - ההרמוניה - לא רלוונטי כמעט במוסיקה שלו.

בהכללה גסה, אני לא חושב שיש הרבה מה להגיד על הרוק כולו וצאצאיו במסגרת ניתוח הרמוני או מלודי, ואם כן לרוב זה יהיה ניתוח סתום (שלא מראה כלום על טיב המוסיקה).

מצד שני, זאת לא בעיה חדשה ולא המצאתי את הגלגל: עוד לא התגבשו הקריטריונים לניתוח של חומרים כמו של שטוקהאוזן במלואם וספק אם הם יתגבשו אי-פעם, למרות שאני מאמין שבפרספקטיבה מספיק ארוכה יהיו תיאוריות שיכלילו גם את זה.

רק דעתי

אגב, עד עכשיו אני שומע את הקטע שבלינק, וזה דווקא לא רע (רק קצת חופר)

הכל ברוח טובה

;)

תם

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חשוב מאוד לציין שאפילו איך שמנתחים היום באך זה לא ממש אובייקטיבי, ושבאך בכלל לא יודע על השיטה שבה נהוג לנתח אותו היום.

ניתן להמציא לכל מוסיקה אולי ניתוח מלודי/הרמוני/קצבי וכו' וכו' שונה, בעל קריטריונים שונים, ולעולם לעולם לא יהיה משהו שקובע על המוסיקה יותר או פחות, ואם אני אנסה אני אוכל לנתח דברים שבקלות רובינו נוכל להגיד עליהם שהם זבל (באופן קונצנזוסיאלי מבלי שאף אחד יעלב) בצורה שהופכת אותם לגאוניים, ולהפך.

הניתוח לא נועד ע"מ לכמת איכות. הוא נועד בסה"כ בשביל ללמוד פונקציות, שמבקרה הפרודוקטיבי ביותר  נרצה ליישם בעצמינו. לכל השיטות הללו לא היה שם עד שהומצאו. וכל השיטות הללו מעולם לא נועדו להעיד על תוכן מוסיקלי.

שבת שלום

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל השיטות הללו מעולם לא נועדו להעיד על תוכן מוסיקלי.

בזה הרגע קברת את רוב התיאורתיקנים של המוסיקה הקלאסית משנקר והלאה.

לא שאני מתנגד, אבל למה לנתח אם לא בשביל למצוא תוכן?

רק בשביל ללמוד את הכלים וליישם אותם?

(בשביל להבהיר, בגדול אני מסכים איתך)

וכן, ריק עם דיסטורשיין זה מגניב!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בזה הרגע קברת את רוב התיאורתיקנים של המוסיקה הקלאסית משנקר והלאה.

לא שאני מתנגד, אבל למה לנתח אם לא בשביל למצוא תוכן?

רק בשביל ללמוד את הכלים וליישם אותם?

(בשביל להבהיר, בגדול אני מסכים איתך)

וכן, ריק עם דיסטורשיין זה מגניב!

לא קברתי את שנקר חס וחלילה.

האם באמת יש תוכן במספרים הללו שמסמלים בסה"כ דרגות הרמוניות והיפוכים?

אני כן מסכים שיש המון מוסיקה שנגזרת כתוצה מהניתוח שלה עוד מלפני שהיא קיימת (דודקפוניה, וכל השיטות הללו, והרבה מאוד מהמוסיקה החדשה), אבל גם שם אתה בסופו של דבר מקבל את המוסיקה ולא את הנוסחאות שלה.

זו שאלה מאוד מעניינת בכל אופן, האם שנקר רצה רק לעזור לנו לקבל את הכלים שבהם השתמשו המלחינים הגדולים, או שהוא גם רצה להראות כמה הם גדולים.

לדעתי שנשארת כמו קודם, זו האופציה הראשונה, שהשניה יכולה להתלוות אליה.

אשמח אם תתן את הפרספקטיבה שלך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דרך אגב דובה

לפי מיטב הבנתי, ציזנורס משתמש בשתי ביציאות של הריקנבקר.

הוא שולח משהו כזה:

שליחה אחת עם פאז אוברדרייב וסינת בוקס

שליחה שתיים עם אוברדרייב בלבד

הוא גם עובד לרוב עם מגברים ובוקסות של חברות מסוימות

sunn

green

ampeg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עוד נקודה, ברור שלא רק ככה מנגנים על בס, יש עוד מליון דרכים. הנקודה שזה משהו קצת שונה וחשבתי שיעורר פה ענין. לצורך הענין אני מאד אוהב את הנגינה של :

ווטאן מקינג קרימזון

ג'יימס ג'ימרסון

ג'ון פול ג'ונס

צ'רלי מינגוס, ריי ברון וסקוט לה פארו

סתם כמה שמות שרצו לי בראש.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דרך אגב דובה

לפי מיטב הבנתי, ציזנורס משתמש בשתי ביציאות של הריקנבקר.

הוא שולח משהו כזה:

שליחה אחת עם פאז אוברדרייב וסינת בוקס

שליחה שתיים עם אוברדרייב בלבד

הוא גם עובד לרוב עם מגברים ובוקסות של חברות מסוימות

sunn

green

ampeg

אני מכיר אותו (ואת הסרטון הזה) כבר תקופה תאמת, היה עליו דיון בטוקבס לפני שנה וקצת ומשם הכרתי אותו

הבנת נכון, הוא באמת משתמש בשני היציאות של הריק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זאת טעות לומר "משתמש בשתי היציאות של הריק". אף פעם לא משתמשים בשתי היציאות ביחד. שתי היציאות הן רגיל וריק-או-סאונד. כשרוצים לפצל בין שני מגברים (פיקאפ לכל מגבר בנפרד), מחברים רק ליציאת הריק-או-סאונד כבל סטריאו, שמתפצל בקצהו השני לשני מגברים.

ואגב, איימי האמפריז עושה את זה כבר שנים בצמד שנקרא Clatter שכולל רק בס ותופים (אחיה). הריקנבקר מתפצלת לשני ריגים, נקי ודיסטורשן.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קצת אופטופיק אבל לא מאד. יצא לי היום לראשונה לנגן בחזרה על ריקנבקר. יש לי גיטרה לא רעה בכלל בבית (אפילו יותר מלא רעה).  אבל יש משהו בריקנבקר שגרם לי לנגן אחרת ואפילו יותר טוב. מרגישה מאד מאד נוחה...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ככה מנגנים בס במסורות מסויימות של מטאל וזה לגיטימי. זה אפילו לא עניין של טעם וריח, זה עניין אובייקטיבי של "מעניין או לא". אותי אישית זה משעמם ומאד מהר.

;D

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ארנון,

כשהכותרת היא "ככה מנגנים בס" ניתן להבין שכאן יש דוגמה לכיצד יש לנגן בס, בניגוד אולי לדוגמאות אחרות בהן מנגנים בס לא כראוי.

כשצפיתי בקליפ התגלה לעיני נגן שלאור ניסיוני המועט בתחום נראה כמישהו ששליטתו בכלי מאד מוגבלת. מאד.

ברור שאפשר לנגן בבס "גם כך" אבל הקליפ חוטא לכותרת, בגדול.

כל שאר הדיון לגבי המוזיקה, הסיגנון, ניתוחים הרמוניים ומלודיים... הכל נחמד אבל לא רלוונטי לביקורת שלי.

זה לא קטע שהייתי בוחר בו להראות למישהו כיצד מנגנים בבס.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ארכיון

הנושא הזה הועבר לארכיון והינו סגור לתגובות.

×
×
  • Create New...