Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

קונטרה-בס לשמאליים


huckbuc

Recommended Posts

פורסם

כולם יודעים שנגני גיטרה בס שמאליים לפעמים מנגנים על בס הפוכה (אבל לא תמיד עם סדר מיתרים הפוך, ע"ע ג'ימי הסליפ).  מה קורה עם נגני קונטרה-בס?  לא זכור לי שראיתי אי פעם - בהופעה, או אפילו בתמונה - מישהו שמנגן על קונטרה-בס עם יד ימין על הצוואר ויד שמאל פורטת/על הקשת.  תמיד הנחתי שקונטרה-בס הוא כלי סימטרי לחלוטין, שצריך רק להפוך לו את סדר המיתרים כדי שיהיה שמאלי, אבל עכשיו קראתי פה שזה לא המצב.

אז כן, גיליתי שדווקא כן מייצרים מעט קונטרה-בסים שמאליים, אבל להערכתי האחוז שלהם בין הקונטרה-בסים לא מדגדג את אחוז הגיטרות בס השמאליות בין הגיטרות בס.  אז מה בעצם קורה פה?  האם כל נגני הגיטרות בס השמאליות הם סתם מפונקים/קפריזיים, והיו יכולים להסתדר עם כלי רגיל?  האם נגני הקונטרה בס שנולדו שמאליים ומנגנים על כלי רגיל לא ממצים את הפוטנציאל שלהם?

בכלל, לא ברור לי למה גיטרות וגיטרות בס שמאליות הן די נפוצות, ובכל הכלים האחרים (כמעט) השמאליים צריכים להסתדר עם מה שיש.  מצאתי עכשיו ביוטיוב http://www.youtube.com/watch?v=Po2_PnH54TA, אבל זה יוצא מן הכלל שמעיד על הכלל.  אף פעם לא שמעתי על סקסופון שמאלי, למשל, למרות שאולי מדובר בשוק עם פוטצניאל (לא?).

פורסם

אני אישית לא מאמין שקיים דבר כזה - ימני או שמאלי.

אני חושב שהיד המובילה היא זאת שבצד שישימו לך את הצעצוע כשאתה תינוק - והיא תתפוס שליטה

עם הזמן כי היא תבוא יותר לידי שימוש.

אני שמאלי, ולמדתי לנגן על כמה וכמה כלים ימניים, ואין לי שום בעיה עם זה.

ההמלצה שלי - תלמד לנגן על כלים ימניים בלבד כדי שתוכל לקנות ולמכור יותר בקלות ובזול, וגם

כדי לנגן על כלים של אנשים אחרים.

פורסם

גיל סמטנה, אצלו למדתי תקופה, הוא בסיסט שמאלי, אך מנגן קונטרבס ימני. לשאלתי, הוא סיפר שממש נאלץ ללמוד מחדש לנגן בצד ימין. בעזרת המון שעות אימון. הוא מנגן לדעתי מצויין בשני הצדדים.

יש פה בפורום בחור שמאלי שמנגן קונטרבס שמאלי - לא זוכר את שמו, אבל הוא כתב בשירשור הכרות.

פורסם

קונטרבס, כמו כל כלי הקשת, רק נראה סימטרי מבחוץ. מבפנים יש הבדל - הקורה (bass bar) עוברת בצד שמתחת למיתר הנמוך, והסאונדפוסט ("נשמה") ממוקמת בצד של המיתר הגבוה.

ראיתי שמאליים שלמדו לנגן על קונטרבסים ימניים (למשל גילי סמטנה, שתומר הזכיר). ראיתי גם שמאליים שמנגנים הפוך על קונטרבסים ימניים (כלומר מהצד ה"לא נכון"). ראיתי גם שמאליים שמנגנים על קונטרבס שמאלי (כלומר סדר המיתרים הפוך, ומן הסתם גם האנטומיה של הכלי עצמו הפוכה).

בונה הכינורות ויינשטיין הוא שמאלי שמנגן על ויולה ימנית. הוא טוען שלשמאליים יש דווקא יתרון עם כלים "ימניים".

יותם: בלי קשר לאמונות שלך, בוודאי שיש ימני ושמאלי. יש רמות שונות של מובהקות ל"ידיוּת" (המילה העברית ל-handedness), וזה נבדק לא רק בשאלה עם איזה יד אתה כותב, אלא גם - למשל - באיזה יד אתה מדליק גפרור, וכשאתה מחזיק מטאטא, איזה יד למעלה ואיזה למטה. יש ימניים ושמאליים מובהקים, ויש כאלה שאצלם זה לא מובהק. אני, למשל, כותב בימין ומנגן כימני, אבל בכל שאר הדברים אני שמאלי, והיד החזקה שלי היא שמאל. אז אני ימני, אבל לא ימני מובהק.

ומעבר לזה, הנתונים הם כאלה: בערך 10% מבני האדם הם שמאליים. מבין השמאליים, בערך מחצית הם "אמיתיים" ומחצית אינם "אמיתיים". "שמאלי אמיתי" - וכאלה יש אחד מכל 20 באוכלוסייה - הוא בעל מבנה מוח הפוך, כלומר שמרכזי הדיבור (ע"ש ברוקה) והבנת השפה (ע"ש ורניקה) נמצאים בצד ימין של המוח. אצל 95% מבני האדם המרכזים האלה בצד שמאל. ככה שבהחלט יש ימניים ושמאליים, זה לא עניין התנהגותי, למרות שאפשר להפעיל על זה מניפולציות התנהגותיות. אם זה היה רק עניין התנהגותי או נרכש, היית רואה פיזור שווה (חצי-חצי) של ימניים ושמאליים באוכלוסייה. העובדה היא ש-90% מאוכלוסיית העולם היא ימנית, וזה נובע מסיבות נוירו-אנטומיות.

פורסם

השאלה היא מה היה קודם - האם חלוקת התפקידים במוח שלך מגדירה אותך כימני או שמאלי,

או שהשימוש שלך בידיים מפתח בצורה שונה את צדדי המוח שלך - בדיוק כמו את שרירי הידיים שלך?

אני פסלתי את עניין ה"ידי" מלידה מהסיבה הפשטוה שאתה לא יכול לשים לב לפי האישיות,או מנת המשכל

של בנאדם, באיזו יד הוא משתמש.

(אמרו לך פעם ששמאליים חכמים יותר? איזה חרטה!)

ודווקא יש המון תכונות אופי שמשתקפות במראה החיצוני.

פורסם

השאלה היא מה היה קודם - האם חלוקת התפקידים במוח שלך מגדירה אותך כימני או שמאלי,

או שהשימוש שלך בידיים מפתח בצורה שונה את צדדי המוח שלך - בדיוק כמו את שרירי הידיים שלך?

לא, לא, זה עניין מולד.

פורסם

יש פה בפורום בחור שמאלי שמנגן קונטרבס שמאלי - לא זוכר את שמו, אבל הוא כתב בשירשור הכרות.

אסף חכימי שבנמצא כאן בפורום מנגן קונטרבס שמאלי.

אני במקרה גם שמאלי שמנגן בס וקונטרבס ימני וזאת אחת ההחלטות החכמות שקיבלתי בחיי (להתחיל מימין)

פורסם

שאלה די טיפשית אבל בכל זאת אשאל,מישהו יכול להסביר לי למה החליטו

שדווקא היד החזקה היא היד הפורטת?

תמיד הייתה לי תחושה שהאיצבוע קשה יותר מאשר הפריטה

פורסם

אם כבר נכנסים לקטע של שמאליים..

ראיתי תוכנית בנשיונאל גאורגפיק שטוענת (וזה הוכך מדעית) שהרבה פעמים במהלך

ההריון בעצם מתחילים לגדול ברחם שני עוברים או יותר, קיימת תופעה של "העובר הנעלם"

עוד הרבה לפני שאפשר להבחין בעוברים ע"י אולטרסאונד.

מה שקורה זה שעובר אחד לא מקבל את החומרים שהוא זקוק להם והשני כן מקבל.

במצב כזה העובר השני מצטמק והופך מעובר לצלקת קטנה על הרחם - זכר קטן להיותו.

עכשיו פה נכנס הקטע עם השמאליים.

המקרה עם העובר הנעלם יכול לקרות הרבה פעמים גם עם תאומים, כידוע הרבה פעמים

כשיש תאומים אחד הוא ימיני ואחד הוא שמאלי (אפקט המראה).

הטענה היא שרוב השמאליים התחילו ברחם עם תאום ימיני שנעלם וכך בעצם נולד תינוק בודד ושמאלי.

הם טוענים שאחוז גדול מאיתנו התחילו את החיים עם שותף לרחם..

מעניין...

פורסם

למה החליטו שדווקא היד החזקה היא היד הפורטת? תמיד הייתה לי תחושה שהאיצבוע קשה יותר מאשר הפריטה

אני לא חושב שהייתה החלטה מודעת באיזושהי נקודה. אבל תיקח הרבה פעוטות ימניים ותיתן להם מנדולינה או גיטרה צעצוע קטנה, רובם המוחלט יגיעו מעצמם למצב שבו יד ימין פורטת והצוואר ביד שמאל.

ועוד ניסוי קטן: בכל פעם שאתה פוגש שמאלי שמעולם לא ניגן גיטרה, תבקש שיעשה "גיטרת אוויר" - שיעשה את עצמו מנגן גיטרה. הם תמיד יעשו לך "גיטרה שמאלית". הבחנתי בזה בפעם הראשונה אצל גל אוחובסקי, ומאז אני בודק את זה מפעם לפעם, ואין פעם שנפלתי.

יש עוד עניין עם כלי קשת, והוא האסתטיקה של התזמורת. לכל סקציה חייב להיות מראה אחיד. לכן גם הקשתות זהות (כולם מחליטים על כיוון אחיד לתנועת הקשת בכל תיבה). מעולם לא ראית בתזמורת כנר, ויולן, צ'לן או בסיסט שמנגן הפוך. קונטרבסיסט שהחליט לנגן הפוך, מקטין מאוד את הסיכוי שלו לקבל עבודה בתזמורת.

פורסם

אני לא חושב שהייתה החלטה מודעת באיזושהי נקודה. אבל תיקח הרבה פעוטות ימניים ותיתן להם מנדולינה או גיטרה צעצוע קטנה, רובם המוחלט יגיעו מעצמם למצב שבו יד ימין פורטת והצוואר ביד שמאל.

ממש לא נכון.

אני, וכל ימני שפגשתי והדגים גיטרת אוויר מבלי שידע לנגן בגיטרה, הדגים אותה בצורה המקובלת של שמאליים, בלי יוצא מן הכלל (אני לא יודע איך שמאליים מגיבים באותו מצב), ואני נוהג לשים לב לזה ולדון בנושא רבות.

מקרה דומה הוא באגרוף, שהעמדה המקובלת היא שהיד החזקה היא האחורית והיד השניה היא הקדמית וזו שתהיה פעילה יותר, וגם כאן כל מי שלא מבין נוטה לעמוד הפוך, למרות שפה יש מעט עניין של אסטרטגיה, כי היד הקדמית - למרות שהיא מכה יותר בדרך כלל, משמשת גם כדי להתקרב ליריב בבטחון כך שיהיה אפשר אחר כך להשתמש ביד החזקה כמכה סופית (בגיטרות עוד לא מצאתי שום הגיון אסטרטגי).

פורסם

העובדות הן כאלה:

90% מאוכלוסיית העולם הם ימניים.

כל כלי המיתרים בעלי הצוואר בכל התרבויות, בכל היבשות - גיטרה, כינור, עוד, בנג'ו, מנדולינה, סיטאר, בללייקה, גיטרה, צ'לו, זומזומייה, בנג'אר, בוזוקי, צ'רנגה, מה שתרצה - כולם מנוגנים כשיד שמאל מאצבעת על הצוואר, ויד ימין פורטת.

כשאתה מחבר את שתי העובדות האלה, המסקנה היחידה היא שיש היגיון אנטומי/נוירואנטומי לנגינה בצורה כזאת. זה שאתה לא רואה את ההיגיון, לא אומר שהוא לא קיים.

פורסם

אמרת גיטרה פעמיים חח

אני אישית כשהתחלתי לנגן אני החזקתי את הגיטרה הפוך (בטעות,אני ימני בכתיבה)ורק לאחר שהסבירו לי אני הפכתי אותה.אבל ,בכל זאת האינסטינקט הראשון שלי היה שהחזקתי את הגיטרה  עם יד ימין על הפרטבורד ויד שמאל פורטת

פורסם

לא אמרתי שלא קיים הגיון, רק אמרתי שעדיין לא הגעתי אליו.

אני לא יוצא בהפגנתיות נגד השיטה של כיוון ההחזקה של המיתר, בסך הכל מעלה השערות, אין לי שום בעיה אישית עם זה ואני אשמח אם מישהו יגלה ויסביר מה היתרון של ההחזקה הזו או ההגיון שבה...

פורסם

אני חושב שהפקת צליל, במיוחד בכלים אקוסטים (ואני מזכיר שעד לפני פחות ממאה שנה כל הכלים היו אקוסטים), בצורה נכונה ווטבעית זו עבודה לא פחות קשה מזו של יד שמאל, והדיוק בה חשוב לא פחות ואפילו יותר, שלא לדבר על כמה עבודה יש לקשת ביד ימין בכלי קשת.

במישור הפלצפני אני לא ארחיב ואומר שהצלילים הם בסה"כ הדרך לגרום לגרוב שרץ באוויר יכולת זרימה טובה יותר, אך הגרוב הוא בסופו של דבר המוסיקה האמיתית. וזה נכון לגבי כל מוסיקה שיש לדעתי, כולל בענק מאוד את אלו שהגדולה שלהם היא "צלילים", כמו באך, מוצארט וחבריהם, במיוחד כשהם מבוצעים כמו שצריך.

לכן במקרה של כלי מיתר, היד החזקה היא זו שמנגנת, והיד השניה היא רק זו שמחליטה מה לנגן.

יד ימין לצוורך העניין כאן היא כמו מיתרי הקול שלנו והגוף כולו, לעומת יד שמאל שהייתי משווה אותה לפה שלנו. היא התוצר הסופי רק, זה שמחליט אם להגיד ר' ש' או גימל, היא לא מה שמדבר באמת, ולא מה שמוציא את מה שיש לנו להגיד.

וזה מצחיק להגיד את זה כאן בפורום, שבו כולנו משתמשים רק "בידיים השמאליות" שלנו, מחליטים אם איזה אותיות לרשום במקום לנגן (ואין בזה שום דבר רע :) )

ובואנה הקטע הזה עם התאומים והיד שמאל מעניין לאללה, תודה!

פורסם

שלושה הסברים אפשריים להיגיון שבאיצבוע עם היד הלא-דומיננטית:

(1) אבולוציה של כלי המיתר. הראשון היה כנראה הנבל, שהיה במקור קטן מאוד ועם 5 עד 7 מיתרים, לפי מה שרואים בציורים עתיקים. זה היה כלי שמנוגן ביד אחת, והשניה רק מחזיקה אותו. לכן זה הגיוני לנגן ביד הדומיננטית. אחר כך הומצא הצוואר, כלומר דרך להפיק יותר מצליל אחד מכל מיתר, ויד שמאל (הלא-דומיננטית אצל רוב האנשים) קיבלה תפקיד יותר משמעותי.

מצד שני, זה לא מסביר את הנטייה האינטואיטיבית של רוב האנשים להחזיק גיטרה עם הצוואר ביד הלא-דומיננטית ולפרוט על המיתרים עם היד הדומיננטית. מה שמוביל להסבר מס' 2 -

(2) אולי אחראי לזה גם הדימיון בין פעולת הכתיבה לבין תנועת הפריטה. מה גם שהמפרטים הראשונים היו נוצות (מפרט של עוּד עד היום מאוד דומה לנוצה), אז הכיוון ברור.

(3) כשילד שלא ניגן מעולם מנסה בפעם הראשונה בחיים להחזיק גיטרה, הוא פחות מתעניין בצוואר, אלא בהפקת צליל כלשהו. אולי בגלל זה ילדים מתחילים בפריטה (באמצעות האגודל, כמעט תמיד) עם היד הדומיננטית על המיתרים. אולי באותו רגע נקבע הכיוון והתפקיד של כל יד.

פורסם

אגב פסנתר, גלן גולד, אחד מגדולי הפסנתרנים אי פעם היה שמאלי. אפשר גם לשמוע את זה בנגינה שלו לדעתי.

ארכיון

הנושא הזה הועבר לארכיון והינו סגור לתגובות.

×
×
  • Create New...