Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

שני בסיסטים


Sunny

Recommended Posts

 

בניסיון לראות איך הוא מנגן את הבייסליין במקור (כן, יש ביוטיוב כל מיני קאברים ) נתקלתי בוידאו הזה של הטראמפס והופתעתי לראות שיש שם שני בסיסטים. ידוע שהבסיסט היה רוני בייקר, תהיתי מי השני ולמה היו צריכים שניים, ואם זו היתה תופעה נפוצה? אמנם לא קל לנגן את הריפים של הדיסקו עשר דקות ברצף אבל קשה לי להאמין שהסיבה היא לגיבוי במקרה שהבסיסט התעייף :) יש עוד מקרים של הופעות מהסוג הזה שיש שני בסיסטים על הבמה? (הכוונה לא להופעות כמו של הבסיסטיות מצפון קוריאה... רגע... בצפייה חוזרת נדמה לי שיש אפילו שלושה בסיסטים? או שאני הוזה

עריכה אחרונה על ידי Sunny
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

20 minutes ago, RT said:

אחד עם ג'אז בס והשני עם פרסיז'ן, לא מבין מה הבעיה... 😉

ומה עם השלישי, הוא יכריע מי מנצח... בעצם השלישי עם גיטרה. אז רק שני בסיסטים :(

עריכה אחרונה על ידי Sunny
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בקליפ הפותח מצולמים שני בסים,  אבל זה בבירור לא נגינה בלייב, אלא ליפ-סינק לצלילי הקלטה קודמת.  אני לא שומע שני בסים.

 

וכבר היה לנו פעם דיון על שני בסיסטים בהרכב:

 

 

אורנט קולמן הקליט אלבום (או כמה) עם double quartet: שני סקסופוניסטים, שני חצוצרנים, שני בסיסטים ושני מתופפים.  זהירות - מוזיקה מאד לא קומוניקטיבית:

 

 

לקראת סוף הסרט Round Midnight, אם אני זוכר נכון ממרחק של יותר משלושים שנה, יש סשן הקלטה שבו משתתפים שני קונטרבסיסטים. אבל אני לא מוצא עכשיו את הסרט אונליין.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 14 שעות, huckbuc כתב:

בקליפ הפותח מצולמים שני בסים,  אבל זה בבירור לא נגינה בלייב, אלא ליפ-סינק לצלילי הקלטה קודמת.  אני לא שומע שני בסים.

 

וכבר היה לנו פעם דיון על שני בסיסטים בהרכב:

 

 

אורנט קולמן הקליט אלבום (או כמה) עם double quartet: שני סקסופוניסטים, שני חצוצרנים, שני בסיסטים ושני מתופפים.  זהירות - מוזיקה מאד לא קומוניקטיבית:

 

 

לקראת סוף הסרט Round Midnight, אם אני זוכר נכון ממרחק של יותר משלושים שנה, יש סשן הקלטה שבו משתתפים שני קונטרבסיסטים. אבל אני לא מוצא עכשיו את הסרט אונליין.

 

 

...תודה. אכן ניסיתי לחפש אם היה פוסט כזה בעבר על שני בסיסטים, אלא שמנגנון החיפוש בארכיון מביא להודעת שגיאה

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 4 חודשים מאוחר יותר...

היום הגעתי לקליפ המדהים המצ"ב.  לא סתם שני בסיסטים, אלא ריי בראון ונילס-הנינג אורסטד פטרסן, מנגנים עם אוסקר פיטרסון.

 

דווקא מבחינת שילוב של שני בסים אין הרבה מה לראות, כי חוץ מכמה שניות פה ושם, כשאחד מהשניים מנגן השני שותק.  מי שהפיל אותי לרצפה היה אוסקר פיטרסון, במפגן פסנתרנות אתלטי עילאי.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 3 שבועות מאוחר יותר...

הנה צירוף מעניין של שני בסיסטים: ויל לי פלוס טינה וויימות', בתכנית של לטרמן.  אני רק תשעים אחוז בטוח שמדובר בהופעת לייב אמיתית, אבל אם כן, נראה לי שהם מנגנים כמעט בדיוק את אותו התפקיד בס (או אולי הבס של אחד מהם בכלל לא מחובר?).

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זו אומנם הופעה חיה באולפן אבל זה לא לייב בשידור. אני די בטוח שהקליטו מראש ועשו כאן מיקס דינמי, פאזל של שני ערוצי הבס. הפלייבק מכיל את שניהם אבל לא יחד. המיקס קופץ בינהם. אפשר לשמוע בבירור את הנגינה הבלתי מדוייקת שלה מול חלקים אחרים מאד יציבים ומדוייקים של וויל לי. הם הצליחו לטשטש יפה את ההבדל בסאונד של שתי הגיטרות, פנדר וסדאוסקי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שני בסיסטים וצביקה אחד 

(יש העלאה יותר טובה וחדה של הקליפ עם סאונד טוב בפייסבוק בעמוד של בא לי אטארי אבל אי אפשר היה לשתף  אותו כאן

 

עריכה אחרונה על ידי Sunny
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 14.10.2020 at 01:34, Sunny כתב:

שני בסיסטים וצביקה אחד 

 

למה? באמת אני שואל... למה לצלם קךחפ עם שני בסיסטים? הרי ברור שזה פלייבק, אז מה? היו חסרים אנשים למלא את הבמה? ואם כן למה לא קלידן, או עוד גיטריסט, או בחורה נוספת?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 16.10.2020 at 15:41, iBass כתב:

 

למה? באמת אני שואל... למה לצלם קךחפ עם שני בסיסטים? הרי ברור שזה פלייבק, אז מה? היו חסרים אנשים למלא את הבמה? ואם כן למה לא קלידן, או עוד גיטריסט, או בחורה נוספת?

 

לפי קובי כהן, כנראה ניסוי של הבמאי לבדוק עד כמה הצופים באמת מטומטמים. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא לא, יעל, ההקלטה היא עם בס אחד שניגן קובי כהן. הווידאו הוא מתוכנית כמו "עוד להיט" או "להיט בראש", שם הזמרים היו שרים עם פלייבק מלא, והפקת התוכנית הייתה מביאה סתם נגנים שידגמנו נגינה מאחור. אולי היו להם שם שני באסים וגיטרה אחת, אז הבמאי של התוכנית אמר, יאללה, מי כבר ישים לב. יש פה מעין בדיחה פנימית של ההפקה, "בואו נראה עד כמה הצופים סתומים ולא ישימו לב". רוב הצופים בארץ אז (סוף שנות ה-70, במקרה הזה 1977) לא שמו לב בכלל שמדובר בפלייבק, ורובם המוחלט לא ידעו להבחין בין גיטרה חשמלית לבין גיטרה בס. 

 

בלי קשר להטרלת שני הבסיסטים, קובי כהן סיפר שמבחינתו הסאונד שלו בשיר הזה הוא קיצוני, כלומר מקרה כמעט בודד שבו הוא הקליט על הפיקאפ האחורי (גשר) בלבד. בדרך כלל בהקלטות שלו זה היה 100% גשר + בערך 50-80% פיקאפ צוואר. המקרה השני שהוא ניגן רק על פיקאפ גשר היה בשיר של אריק סיני. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דואט (שברגעים מסוימים הופך לטריו) של שני בסיסטים:

 

 

מעניין ונחמד, אבל פייר, אני לא מבין למה הבסיסט הימני (צ'רלס ברטו) מתעקש לנגן את רוב מה שהוא מנגן על בס.  אפשר לבצע יותר בקלות בדיוק את התפקיד שהוא ניגן, אולי עם סאונד טיפה שונה, על גיטרה חשמלית (בטח שעל קלידים), ולטעמי אין שום ערך מוסף בביצוע עם טאפינג על בס.  אני מאד מעריך פריצת גבולות במוזיקה, אבל בעיניי, הגבול שנפרץ פה הוא גבול לא כל כך מעניין, שבצד השני שלו מסתובבים מוזיקאים כבר המון שנים, רק הם לא בסיסטים.  זה קצת כמו להכין חביתה על מכסה מנוע רותח של ג'יפ, במקום על הגז במטבח - חביב בתור קטע, אבל התוצאה הסופית היא סתם חביתה רגילה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

@huckbuc ממש מסכים איתך. בכלל, תופעה של נגנים אינדווידואלים (לא רק בסיסטים) שהגיעו לרמות טכניקה מפחידות בסגנון גיבורי-על, אבל לדעתי זה מהר מאוד מתחיל להישמע מאומץ ומשעמם. משהו במוזיקליות והכיף הולך שם לאיבוד לדעתי.

 

ואם כבר שני בסיסטים, נתקלתי במקרה במשהו משעשע מתקופה אחרת (23:47) - להקת איזולירבנד עם שני בסיסטים (למקות שברור שזה פייק, אבל עדיין מצחיק):

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עמי פרנקל היה בן 38 בזמן הצילום הזה.

 

רואים פה בבירור שעל הבס שלו הטיונרים הם lollipop ולא cloverleaf, וזה בצירוף הבלוק אינליי מאפשר לתארך את הג'ז בס האייקונית הזאת בדיוק לשנת 1967. גם בלי הטיונרים, העובדה שעל ההדסטוק יש את הלוגו הישן (60-67) ועל הפרטבורד יש את הבלוקים שהתחילו רק ב-67' (66' זה טרנזישן, נקודות וביינדינג), מביא בדיוק לאותה מסקנה - 1967. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 8 שעות, dave כתב:

נתקלתי במקרה במשהו משעשע מתקופה אחרת (23:47) - להקת איזולירבנד עם שני בסיסטים (למקות שברור שזה פייק, אבל עדיין מצחיק)

 

למה שניים?  בקליפ מצולמים שלושה שמחזיקים בס!  שני בסיסטים אמיתיים (דיכנה ועמי פרנקל), ואחד שמנגן בד"כ קלידים (רוני וייס).  אם תחכה בסבלנות לא הרבה ימים, תוכל לקרוא מעל גבי אתר זה איך התחלקה העבודה בין שני הבסיסטים האמיתיים בהקלטות של איזולירבנד.

 

מקרה דומה היה בזמנו עם ההרכב "טנגו ואלון, אלון וטנגו", שכלל שני בסיסטי על - מיקי שביב ואלון אולארצ'יק.  הלהיט המשותף הגדול שלהם היה "או שאתה שר או שלוקחים אותך מפה", שבכתיבה ובהפקה שלו השתתף בסיסט שלישי, איתן גדרון.  אם אני זוכר נכון את מה שקראתי ב"מעריב לנוער" לפני 35 שנה, הם הופיעו תקופה מסוימת כששלושת הנ"ל על הבמה (אם כי מן הסתם, לא כולם מנגנים בס).

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 5 שבועות מאוחר יותר...
  • 2 חודשים מאוחר יותר...

באלבומים המוקדמים של אולארצ'יק אני חושב שאני שומע לפעמים שני תפקידי בס בו זמנית.  ב"גלים גלים" אין בכלל בס בחלקים נרחבים מהשיר, אבל בפזמון (0:57) יש בס (סינטי?), ובמקביל אליו בס שמנגן פופים על התו רה גבוה (שריג 7 במיתר סול).  או אולי זאת גיטרה שעושה את הפופים האלה?  אני לא בטוח.

 

 

מצחיק לראות איך השיר הצטלם לטלוויזיה.  הנה גירסה עם שני בסיסטים (דפנה שדה וצור בן זאב?) -

 

 

והנה גירסה מזהו זה, "רק" עם יוסי מנחם על בס -

 

 

גם בשיר "כל הליל אני בגנך" אני חושב שיש שני תפקידי בס: אחד שמכפיל את השירה (!) בצלילים גבוהים לאורך כל השיר, ואחד שהוא תפקיד בס סטנדרטי, אבל רק בפזמונים -

 

 

אני אוהב את המקוריות בעיבודים של שני השירים האלה - כל מיני רעיונות מאד לא סטנדרטיים אבל מאד אולארצ'יקיים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צור חשבון חדש או התחבר לחשבון קיים בכדי להגיב

עליך להירשם בכדי לכתוב תגובה

צור חשבון

פתח חשבון בפורום. זה קל ומהיר!

הירשם לפורום

התחבר

משתמש רשום? התחבר כאן.

התחבר כעת
×
×
  • Create New...