Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

מפרט או אצבעות


מיכה

Recommended Posts

אני מנגן הרבה עם מפרט, זאת הטכניקה הבסיסית וה"טבעית" שלי. כשהתחלתי לנגן (1975) אהבתי את הסאונד של בסיסטים עם מפרט - בעיקר הסאונד שקראתי לו "הבסיסט של הביץ' בויז", כי לא ידעתי שזאת קרול קיי מנגנת שם. אהבתי את הסאונד של מפרט על פלאטוואונדס עם פאלם-מיוט, למרות שלא ידעתי שככה מוציאים אותו. אחר כך שמעתי את דיפ פרפל ועף לי המוח, ואחר כך את יס ובכלל התפוצץ לי מה שנשאר מהראש, ואז כבר היה ברור שאני אוהב בס עם מפרט, גם בצליל של פנדר+פלאטס+מיוט וגם בצליל של ריקנבאקר עם כל ה-clank הטרבלי שהבס הזה מסוגל להוציא. 

 

אנחנו מיעוט, אבל מיעוט איכותי. בדיוק כמו בסיסטים בכלל. ולפעמים נחמד להיות ייחודי יחסית. 

 

בקיצור: תקשיב לבסיסטים, ואם יש צלילים שאתה אוהב, תפתח את הטכניקה שדרושה כדי להוציא אותם. סביר להניח שחוץ מכריס סקווייר אתה תאהב גם את ג'אקו וגם את מרקוס מילר, ולכן - בשביל לא להגביל את עצמך - כדאי שתדע לנגן טוב אצבעות, מפרט וסלאפ. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

השאלה שלי היא כזאת - האם יש פחות נגנים שעובדים עם מפרט, בגלל שהסאונד פחות רלוונטי לסגנונות המוזיקליים הפופולריים כיום? או שיש סטיגמה מסויימת כלפי נגינה עם מפרט בקרב בסיסטים-מוזיקאים-מקצועיים? האם נגינה באצבעות נחשבת ל"דבר האמיתי"?

אני שואל בגלל זיכרון מימי נעוריי - ניגנתי באודישן לאיזה פרוייקט והתבקשתי להפיק סאונד מיוט כזה ממפרט... לאחר מכן, בפינת קפה, הגיע בסיסט מלהקה אחרת וליגלג על הנגינה במפרט. באותם ימים החבר'ה היו מאוד ממוקדים על ג'אז, להוציא סולואים של צ'ארלי פארקר, ג'קו וכאלה - והייתה התנשאות כלפי דברים מחוץ לרדיוס הזה. אז ברור שעם הגיל מתבגרים ונפתחים לעוד סגנונות וכו' - אבל גם כיום, כשאני צופה בכל מיני סרטוני יוטיוב של בסיסטים מקצועיים, זה תמיד נגינה באצבעות או סלאפ...

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ניראה לי שמנהל האתר נתן כאן הצגה מהממת לנגינה עם מפרט והראה שזה יכול להיות מאוד רלוונטי.

 

השאלה עלתה במוחי בגלל שאני בסיסט חדש ישן , ישן כי ניגנתי בס בשנות ה70 לרוב עם מפרט ,וחדש כי לאחר הפסקה גדולה מאוד חזרתי לנגן בהרכב לפני כ 4 שנים , לאחר שחבר בלהקת קאברים הזמין אותי לנגן עם הלהקה לשם הגעתי עם המפרט והגבות הורמו !

על אף שהגבות הורמו , עד היום אני מנגן איתם ומחזיק את "חטיבת הקצב" בלהקה כלל לא רע.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 

09:40

 

 

12:12

 

סאונד פיל וליינים שיותר משתלם לנגן עם מפרט.

 

המפרט הכי דק וגמיש שקיים כנראה:

https://www.amazon.com/Dunlop-44P-38-Nylon-Standard-Players/dp/B00WSL3U0Q

עריכה אחרונה על ידי nonpoint
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הזיכרון האישי שלי הוא שבשנות השמונים/תשעים, נגינת בס במפרט אכן היתה מזוהה יותר עם עולם הרוק, אולי אפילו עם נטייה לאזורים היותר "פרימיטיביים" שלו, כאילו שיש משהו ערסי בבחירה במפרט. (כן, אני יודע, יש יוצאי דופן: סטיב סוואלו, קרול קיי, אולארצ'יק לפרקים, ועוד הרבה.) 

 

בהיעדר סטטיסטיקות מסודרות, ההתרשמות הלא-מדעית שלי - שמבוססת על נוכחות בהרבה הופעות ושעות למכביר מול יוטיוב - היא שהאבחנה של מיכה נכונה, ואחוז הבסיסטים האוחזים במפרט ירד לאורך השנים.  האם הירידה הזאת "מוצדקת" (כי הסאונד פחות מתאים למוזיקה של היום, כפי שכתב דייב, או כי מפרט מגביל את הטכניקה)?  נראה לי שלא לגמרי, ושיש מאחורי מגמת הירידה גם סיבות תרבותיות-חברתיות של דימוי ושל חיקוי הסביבה.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תופעת העדר לא עברה מהעולם, כשהגעתי פעם ראשונה לנגן עם הלהקה החדשה שלי לאחר שנים רבות של הפסקה , המתופף הצעיר שלנו ,ברגע מסוים עצר וביקש ממני לנגן עם האצבעות "כי ככה לא מנגנים אחי",

 

אם הייתי בחור צעיר בראשית דרכי כנראה שהייתי מקבל את זה ,עובר לאצבעות ושוכח ממפרט וגם לא שואל את השאלה הזו כאן.  

 

סופו של הסיפור שסיפור המפרט הוא היסטוריה ,הלהקה קיבלה את הנגינה שלי ואף מחמיאה לי הרבה פעמים.

בנוסף אני מנגן הרבה פעמים גם עם אצבעות ונהנה משני העולמות. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מנגן כבר משהו כמו 40 שנה +-... חובב, לתקופה ממש קצרה כשהייתי בשנות ה-20 שלי זה הלך לכיוון מקצועי ונעצר מהר מאוד.

התחלתי עם מפרט כי עברתי לבס מגיטרה חשמלית וזה בא לי טבעי אבל די מהר עברתי לנגן באצבעות כי זה מה שהיה (וגם היום) ״מקובל״.

בסיסט צריך לנגן עם אצבעות. יש מן סטיגמה מוזרה כזו שכאילו נגינה עם מפרט על בס נתפסת כפחות ״נכונה״ או פחות ״מקצועית״.

שטויות... כל אחד מנגן איך שנוח לו ומה שמתאים לסיטואציה. בובי ווגה בסרטון שהעליתי למעלה נותן גרוב עם מפרט לא פחות מכל בסיסט גדול אחר שמנגם אצבעות.

 

אז אני עברתי לנגן באצבעות ואהבתי את זה מאוד כי באופן אישי הרגשתי שזה נתן ״חיבור״ מסויים עם הכלי, המגע הפיזי של האצבעות נתן לי תחושה של רגש בנגינה, אבל זה לא היה בכלל  בגלל שזה מה ש״מקובל״. בשלב מסויים ניגנתי באופן בלעדי כ-4-5 שנים על פרטלס ושם היתרון של נגינה באצבעות באה עוד יותר לידי ביטוי בגלל אופי הכלי והסאונד.

 

אבל הנה... היום, אחרי כל השנים האלה, אני מנגן כבר כמעט שנה בהרכב מחווה ל-AC/DC ואני מנגן שם אך ורק עם מפרט.

פרסיז׳ן, פלאטס ומפרט...  ושמיניות כמובן! :)

הכי אנטיתזה לאיך שניגנתי שנים, ואלה בפורום שמכירים אותי יעידו.

 

זה מה שההרכב צריך, זה הסאונד שהשירים צריכים, ולכן אני מתאים את עצמי למוסיקה, לנגנים ולסביבה.

לדעתי, בסופו של יום זה צריך להיות השיקול המרכזי אם לנגן אצבעות או מפרט.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש פה עניין של אופנות וטרנדים משתנים במוזיקה. בשנות ה-60, כשהבס החליף את הקונטרבס, הייתה השפעה גדולה לנגני אולפן. היו כאלה שבאו מקונטרבס (כמו ג'יימרסון) והיו כאלה שבאו מגיטרה (כמו קרול קיי או ג'ו אוסבורן) שהיה להם יותר טבעי עם מפרט. אני לא יודע איך זה התחלק סטטיסטית, אבל נגיד שזה היה בגדול חצי-חצי. סאונד אצבעות תמיד היה נפוץ ותמיד נחשב למשהו טוב ומתאים לבס. הסאונד הקליקי של קרול קיי, מפרט עם מיוט על פלאטוואונדס עם הרבה טרבל במגבר ותפקיד אינטנסיבי ו"עסוק", היה אופנתי מאוד בשנות ה-70 בסגנונות מסוימים. בפסקולים של סרטים זה מה שהמפיקים רצו. בג'ז זה מעולם לא תפס (למרול שקרול עצמה היא ג'זיסטית במהותה).

 

אחר כך בשנות ה-70 הסאונד ובעיקר הסגנון הזה הלך ונעלם. באייטיז נגינת מפרט זוהתה עם פאנקיסטים ועם ניו-ווייב, כלומר - בסיסטים שאין להם ממש מה שנקרא טכניקה. מפרט זה דבר יעיל מאוד בשביל לדפוק שמיניות, ושמיניות זה דבר יעיל מאוד בשביל לדחוף רוקנרול קדימה (תקשיבו לסמוק און דה ווטר, זה בית ספר לבס אפקטיבי), שמיניות יביאו לך הרבה מעריצות וכסף - אבל לא את הערכתם של מוזיקאים "רציניים", עם ובלי מרכאות. כי גם אם זה מה שהכי משרת את השיר הספציפי, זה לא "מעניין", זה לא "מאתגר".

 

עם השנים הצליל של המפרט איבד הרבה מהרלוונטיות שלו לסגנונות ששלטו מאז, והצליל של האצבעות השתלט לגמרי. אין ספק שהיום הרוב המוחלט של עולם הבס זה אצבעות.

 

כל אחד יכול לשאול את עצמו מה הוא רוצה לעשות. לשלוט בטכניקה שתאפשר לו עבודה עם כל העולם (אצבעות) או אולי להתמחות גם בטכניקה שתיתן לו ייחודיות מסוימת בתקופה הזאת (כמו מפרט). כריס סקווייר, לדוגמה, לא היה יכול להיות נגן סשנים, אבל מצד שני הסאונד הייחודי שלו נתן לו וללהקה שלו יתרון עצום והבליט אותו מעל רוב שאר הבסיסטים של תקופתו. 

 

אני לא יודע לנבא מה יהיה בעתיד, אבל כנגן מפרט בעצמי (לא לדאוג, ג'ז אני מנגן עם אצבעות) יש לי איזה תקווה שמתישהו הסאונד הזה יעשה קאמבק, ואז אני אוכל להגיד, היי, אני עושה את זה ככה מאז 1975...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 17 שעות, lukatch כתב:

בשנות ה-60, כשהבס החליף את הקונטרבס, הייתה השפעה גדולה לנגני אולפן. היו כאלה שבאו מקונטרבס (כמו ג'יימרסון) והיו כאלה שבאו מגיטרה (כמו קרול קיי או ג'ו אוסבורן) שהיה להם יותר טבעי עם מפרט.

 

זה גרם לי פתאום לתהות - האם אי פעם מישהו ניגן על קונטרבס עם מפרט?  דווקא יכול להיות מעניין...  בגיגול שטחי מצאתי רק בדיחה אחת על הרעיון ב-talkbass.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בקונטרבס לא נגנו עם מפרט אבל כן ניגנו עם קשת ,ולכן אפשר להוסיף לדיון את השאלה למה לא קיימים בסיסטים המנגנים עם קשת .

דווקא בגיטרה מובילה היה את GIMMY PAGE מלד זפלין  שניגן עם קשת בשיר אחד

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 4 שעות, מיכה כתב:

למה לא קיימים בסיסטים המנגנים עם קשת .

 

 

 

קונטרבס בנוי אחרת מבס. הגשר בבקונטרבס בצורת קשת ובגלל זה אפשר לנגן במיתרים הפנימיים. בבס, הגשר שטוח. לכן אפשר לנגן בעיקר על המיתרים החיצוניים.

youtube.com/watch?v=0BXHu-s7BnI

 

ולגבי השאלה "מפרט או אצבעות?"

סלאפ!

 

עריכה אחרונה על ידי Hamami
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 6 שעות, מיכה כתב:

למה לא קיימים בסיסטים המנגנים עם קשת.

 

קיימים! בבקשה, 10 שניות מתחילת השיר:

 

 

סתם, אני יודע שזה רק בכאילו.

 

יש לי זיכרון מעורפל של עוד קליפ עתיק, גם הוא עם אסתטיקת אייטיז צ'יזית, אבל בכיוון ניו-ווייב אמנותי עלק, שמצולם בו "בסיסט" מנגן עם קשת.  נדמה לי שהוא היה שחור, ושהוא החזיק את הקשת בזווית מוזרה קרוב מאד לגשר. 

 

וחוץ מזה, ג'ימי פייג' פראייר.  למה להשתמש בקשת של כינור כדי לנגן בגיטרה, כשאפשר להשתמש בכינור עצמו?  נייג'ל טפנל שולט!!!

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

התשובה הבאה היא תשובה ״מושכלת״ בלבד ויכול להיות שאני טועה אבל זו ההערכה שלי בנושא:

 

המיתרים בהם מנגנים עם כלי קשת למיניהם (כינור, צ׳לו, קונטראבס וכולי) לא עשויים מאותם החומרים מהם עשויים מיתרים של בס חשמלית.

 

מיתרים של בס חשמלי (וכנ״ל בנוגיע לגיטרה חשמלית או כל כלי מיתר שמוגבר באמצעות פיקאפ מגנטי) כוללים בתוכם תיל ליבה מתכתי, מה שנקרא CORE, וסביבו ליפוף של תיל אחד נוסף או יותר, מחומר מתכתי זהה או אחר. לעיתים גם אין ליפוף נוסף (לדוגמה, שלושת המיתרים התחתונים בגיטרה חשמלית אינם מלופפים). המבנה המתכתי של הליבה חשוב מאוד היות והוא מקיים אינטראקציה ישירה עם השדה המגנטי של הפיקאפ, וזה פחות או יותר היסוד של הפקת הצליל בכלי מיתר עם פיקאפ מגנטי.

 

אני מאמין שמיתרים של כלי מיתר שמנוגנים עם קשת עשויים מחומרים שונים וזאת בכדי שיגיבו לחיכוך שנוצר בין סיבי הקשת למיתר. מיתרים אלה לרוב לא יהיו בעלי ליבה מתכתית אלא בעלי ליבה שעשוייה סיבי ניילון סינטטי כזה או אחר, מה שמחזיר אותי לפיסקה הקודמת... סיבי ניילון לא יכולים לקיים אינטראקציה עם שדה מגנטי ולא יפיקו שום צליל עם פיקאפ מגנטי.

 

אני מסיק מכך שכל נסיון לנגן עם קשת על כלי מיתר בעל פיקאפ מגנטי לא יצלח הצלחה גדולה...

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מוריס, ההיגיון שלי שונה משלך. הנגינה עם קשת מתאפשרת כשהשיער של הקשת משוח בשרף (קולופוניום) שהופך אותו למחוספס וקצת דביק, וככה נוצר מספיק חיכוך בשביל להוציא צליל רצוף במשיכה של הקשת. מה שמשנה פה זה המשטח החיצוני של המיתר, ומיתרי קונטרבס הם בעלי משטח חיצוני זהה לפלאטוואונדס של גיטרה בס. לכן קשת משוחה בשרף תוציא צליל מגיטרה בס, המיתר ירעד בצורה טיפוסית לקשת (כדאי לסדר אקשן גבוה), וזה יהיה הצליל שהמגבר יוציא. 

 

לא הייתי מנסה את זה עם ראונדוואונדס כי זה יגמור את המיתר - אולי רק בהרתחה יהיה אפשר להוציא את השרף מהחריצים. לעומת זאת עם פלאטוואונדס זה יעבוד, אני מעריך. 

 

יש לי מספיק באסים עם פלאטס וגם קשת לקונטרבס. מחר אני אנסה. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 1 שנה מאוחר יותר...
  • 6 חודשים מאוחר יותר...

צור חשבון חדש או התחבר לחשבון קיים בכדי להגיב

עליך להירשם בכדי לכתוב תגובה

צור חשבון

פתח חשבון בפורום. זה קל ומהיר!

הירשם לפורום

התחבר

משתמש רשום? התחבר כאן.

התחבר כעת
×
×
  • Create New...