Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

אלי מגן


huckbuc

Recommended Posts

פורסם

כתבה מעניינת מ"מעריב" על אלי מגן, לרגל פרישתו לפנסיה מהפילהרמונית: http://www.maariv.co.il/culture/music/Article-470158.  מומלץ לקרוא.

 

האם אני מבין נכון, והשטרונגול שרואים בקצה הקונטרבס בתמונה הבאה הוא פטנט שמאפשר לו לנגן במיתר מי עד דו נמוך, עם אפשרות שהמיתר הנ"ל (כשהוא פתוח) יהיה דו / דו דיאז / רה / מי במול ?

 

post-181-0-23018900-1428257472_thumb.png

פורסם

כן, זה נקרא C אקסטנשן, ויורד עד דו.

 

בקלאסי (לא סולו) אתה חייב או C אקסטנשן (מקובל בצפון אמריקה) או 5 מיתרים (מקובל באירופה). בארץ אתה תראה את שני הסוגים בתזמורות. 

 

מדובר בתוספת שעושים לבס. הכלים העתיקים כמובן לא הגיעו עם C אקסטנשן (גם רוב ה-5 מיתרים התחילו בתור 4 מיתרים ועברו הסבה אבל זה כבר סיפור אחר, שדורש החלפת צוואר ובדיקה אם הטופ של הכלי יעמוד בלחץ של חמישה מיתרים). 

 

בשביל C אקסטנשן קונים מיתר מי ארוך במיוחד. ההתקן עצמו מתלבש על הבס, אבל עדיין לרוב צריך לקדוח דרך הסקרול (ה"שבלול") בשביל להגיע למפתח הכיוון ששימש עד עכשיו את מיתר לה. צריך להתרגל לכוון עם אינסטינקט אחר, כי המפתחות של הלה והמי "מתחלפים". 

 

יש הארכה כזאת עם מנופים כמו של אלי מגן, ויש כאלה עם נעילות, ויש כאלה בלי כלום (חוץ מנעילה בנאט למצב של מי נמוך "רגיל"). 

 

5-double-bass-mechanical-c-extension.jpgextension%2019%20April%2003,%20Matt%20Ba49.JPG

פורסם

תודה על ההסבר המפורט.

 

למה "חייבים"?  הרי רוב (כל?) הרפרטואר הקלאסי המקובל נכתב - אפילו במקרה המאוחר - לפני הרבה עשרות שנים, כשעדיין לא המציאו את ההארכה הזאת, לא?

פורסם

זה לא על תקן חובה. פשוט הצליל הנמוך ביותר בצ'לו הוא דו (סריג שלישי במיתר לה בבס)  בתקופה הרומנטית מלחינים רצו להכפיל את אותו דו אוקטבה למטה, אז הוסיפו התקן שמאפשר זאת.

פורסם

כלומר ההארכה הזאת מקובלת החל מהתקופה הרומנטית?  חשבתי שזה שכלול הרבה יותר מאוחר, של העשורים האחרונים.

פורסם

הדו של "שריג" 3 במיתר A הוא כבר הכפלה של אוקטבה מתחת לדו נמוך של צ'לו. זה נכתב אותו דבר אבל אל תשכח שקונטרבס הוא כלי טרנספוזיציה, ונכתב אוקטבה מעל לצליל האמיתי. 

פורסם

חשבתי שזה שכלול הרבה יותר מאוחר, של העשורים האחרונים.

 

טעיתי.  הנה סקציית הקונטרבסשל תזמורת פילדלפיה, סביבות 1940:

 

post-181-0-77116300-1428315788_thumb.jpg

 

כולם למעט אחד עם ההארכה.

 

לא הצלחתי לגלות מתי הפטנט הזה הומצא.  לפי מה שכתוב כאן, ה"הארכה המכנית" (mechanical extension) הראשונה הומצאה ב-1897, אבל לא ברור לי מה בדיוק הכוונה ב"הארכה מכנית", וראיתי ברשת הסברים סותרים.

פורסם

הדו של "שריג" 3 במיתר A הוא כבר הכפלה של אוקטבה מתחת לדו נמוך של צ'לו. זה נכתב אותו דבר אבל אל תשכח שקונטרבס הוא כלי טרנספוזיציה, ונכתב אוקטבה מעל לצליל האמיתי. 

 

לוקאץ'', הדו הנמוך (מיתר פתוח) של הצ'לו זהה לדו בסריג 3 של מיתר לה בבס, ואין הפרשי אוקטבות. את הדו הנמוך של הצ'לו כותבים עם 2 קווי עזר מתחת לחמשה. בבס, שהוא כלי טרנספוזיצה, אותו דו יראה ביו הקו השני מלמטה לקו האמצעי בתוך החמשה.

 

אגב, אלי מגן הוא מותק של בנאדם. פגשתי אותו הרבה פעמים בהיכל התרבות וגם הייתי אצלו בבית. אני די בטוח שיזמינו אותו לנגן כבסיסט אקסטרה בפילהרמונית כי על נגן כמוהו קשה לוותר.

פורסם

וואו סחטיין על התיאור המאוד מפורט. לא ידעתי שאפשר להוסיף את האקסטנשין לבס קיים

פורסם

 אני די בטוח שיזמינו אותו לנגן כבסיסט אקסטרה בפילהרמונית כי על נגן כמוהו קשה לוותר.

אני חושב שיש להם חוק די נוקשה נגד זה. מי שמגיע לגיל פנסיה, מפנה את הכיסא מיד, לא נותנים אפילו שעה נוספת. 

 

במקום אלי מגן נכנס לפילהרמונית הבן של אמיר מסריק מכלי זמר בסנטר (כלי קשת בקומה שנייה). אמיר הוא בעצמו קונטרבסיסט (ניגן בסימפונית ראשל"צ / תזמורת האופרה). איזה נחת זה כשהבן שלך מנגן גם הוא קונטרבס ומתקבל לפילהרמונית. 

פורסם

איזה נחת זה כשהבן שלך מנגן גם הוא קונטרבס ומתקבל לפילהרמונית. 

 

אילן - הבן שלך בלחץ?  ;)

 

אבהיר כאן בפומבי שהיה לי הכבוד לפגוש את לוקאץ' הצעיר, והוא fine young man אמיתי.

פורסם

כיף לקרוא את הדברים שאלי אומר,

תמיד מרגיש שהחמצתי בזה שלא הלכתי לקחת אצלו שיעור כשעוד הייתי בארץ.

 

נועם (אותו הבן של אמיר מסריק) הוא אחד הבסיסטים והמוזיקאים היותר טובים ומגוונים שיצא לי לראות בארץ וכיף לראות שהוא זה שמחליף את אלי, לא רק כי החליפו בסיסט מצוין בבסיסט מצוין אלא שגם יש ביניהם דימיון בזה שהם מוזיקאים מגוונים וצבעוניים שהם לא רק "נגני תזמורת" (לא שיש משהו רע בזה). 

פורסם

אני חושב שיש להם חוק די נוקשה נגד זה. מי שמגיע לגיל פנסיה, מפנה את הכיסא מיד, לא נותנים אפילו שעה נוספת. 

 

 

 

 

נכון, ועם זאת, עדיין מזמינים נגני פלהרמונית שכבר יצאו לפנסיה לתוכניות מסוימות. כמו נגנים אורחים.

  • 3 שנים מאוחר יותר...

ארכיון

הנושא הזה הועבר לארכיון והינו סגור לתגובות.

×
×
  • Create New...