Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

טופיק השאלות התאורטיות של ליאור


lior88

Recommended Posts

פורסם

אז כחלק מההכנה לבחינות כניסה לרימון, קראתי שלושה ספרים תוצרת רימון - יסודות בהרמוניה של הג'אז ומוסיקה קלה(החדש של עמיקם קימלמן ואלי בנאקוט) צעדים ראשונים בהרמוניה של הג'אז(הצהוב הישן יותר, של אילן מוכיח) וקצב לכולם א'

הספרים מפרטים על הרבה דברים אבל לטעמי לא נותנים מספיק דוגמאות במקרה כמו שלי שאני לומד אותם לבד בלי מורה או הדרכה שאני יכול להעלות שאלות בדברים לא ברורים...

אניוואי- אני אנצל את הטופיק הזה כדי להעשיר את עצמי מנסיונכם ותובנותכם(בבקשה- בלי תשובות של " אני לא בטוח אבל נראה לי"- אני מחפש לסגור פינות בצורה טוטאלית!)

אז נתחיל:

1. ניתוח של קטע - ממה נהוג להתחיל את הניתוח?

האם מתחילים קודם מניתוח מלודי - דרגות(ראשונה, טנשן וכו'), תיפקוד הצליל(פאסינג, נייבור..), או שמא מתחילים מההרמוניה?

במקרה הזה - האם נהוג למצוא ולסמן קודם את כל הטו פייבים?

2. במקרה של דומיננטות שחיצוניות לטונליות הנתונה - מתי משתמשים בקי אוף דה מומנט ומתי בדומיננטות שניוניות?

3. בניתוח מלודי - יצד אני מחליט איזה צליל מקבל תיפקוד מסויים(צליל שכן או עובר) במקרה של קו מלודי לדוגמה שמכיל בתוכו גם צלילי אקורד גם טנשנים וגם צלילים כרומטיים לאקורד- מה המשתנים שצריך להתחשב בהם? מיקום הצליל על ביט חזק/חלש? זה במיוחד מאוד לא ברור בספרים, מכיוון שהם לא נותנים מספיק דוגמאות שאפשר להסיק מהן את זה..

עוד משו בנוגע לניתוח מלודי - נניח שנתון אקורד Cmaj7 ובקו המלודי אחד מהצלילים הוא לה במול b13 של האקורד- טנשן שעובד על האקורד הזה- האם אני מתיחס אליו כטנשן אופציונלי, או שזה אפשרי רק במידה והאקורד מופיע כ Cmaj7b13? ואז הוא נחשב כצליל כרומטי?

האם צלילי טנשן אפשריים(שהם לא avoid) יחשבו לטנשן גם במידה והם לא מופיעים באקורד הנתון?

זה מספיק לבינתיים, אני חושב..

אני מאוד אשמח לראות תשובות לדברים האלו מכיוון שאני קצת תקוע בחלק מהתרגילים בספרים האלו, עקב העובדה שאני לא רוצה לפתח הרגלים שאוךי אחרכך אצטרך לשנות כי הם לא נכונים.

ושוב- תודה מראש! ליאור

פורסם

טוב אני באמת לא אתן פה "כמעט תשובות"...אבל

לך תעשה פטור בפ"ש ריתמי 1 - אתה אוכל את הספר הצהוב בלי מלח ואל תתווכח איתי אפילו!

לך תצעשה פטור מתורת הצליל, כתבתי בלוח מודעות שאני נותן לך את החוברת בחינם אם אתה ניגש

לבחינה ולא ראית כנראה...

הספר של עמיקם ואלי מפוצץ בטעויות ונקודות לא ברורות, ואי אפשר ללמוד ממנו בלי מורה. פשוט

אי אפשר כי הוא לא עונה לך על המון שאלות שצצות לך בראש בזמן שאתה קורא אותו.

ועוד עצה - אתה יכול להיות רגוע בעניין הקבלה לרימון. אתה תתקבל לרימון גם אם לא תדע לפרק אקורד משולש.

פורסם

מה שכל מוזקאי צריך ללמוד כבר מההתחלה - איך לחסוך כסף!

פורסם

מה הקשר לחסכון בכסף לא הבנתי?

אם אתה מוציא פטור במשהו יורידו לך בשכר הלימוד?

פורסם

יותם - עכשיו ראיתי את הלוח השני - אשמח לקחת אותו ממך כשאחזור לארץ(: המון תודה!

בקשר לספר הצהוב- מצחיק או עצוב, אבל מה שעשיתי איתו זה החזקתי אותו בשירותים וכל יום עברתי עמוד שניים(תלוי במה וכמה אכלתי... זה היה בברזיל- משמע מלא בשר) וככה סיימתי אותו- ממליץ על השיטה!

אגב, לגבי תורת הצליל- כמה זמן נראה לך שיקח לי לסיים אותו? אני חוזר לארץ מתישהו ב6 לאוגוסט והבחינות הן ב14. הגיטרה עצמה תהיה בסטאפ כמה ימים ככה שיהיה לי זמן פנוי לעבור על הנושאים התאורטיים

לגבי הקבלה אני לא לחוץ, זה כבר ברור לי ממה ששמעתי. אבל, אם כבר אני עושה את זה, אז למה לא על הדרך הטובה ביותר? להוציא דירוג כמה שיותר גבוה, כמה שיותר פטורים, ניצול זמן מקסימלי זה שם המשחק(:

בלום - הכוונה הייתה שאם אני מוציא פטור, זה פחות קורס שצריך לקחת, משמע- להתקדם יותר מהר, פחות מריחת זמן

פורסם

בלום - ברימון אפשר לקחת מערכת פחות ממלאה ואז משלמים לפי קורסים, על הסכין.

ליאור - אני אשמור לך את החוברת, תוכל ללמוד את כולה בתוך יום, בלי שום טיפת הגזמה.

המבחן עשוי משאלות אמריקאיות בלבד והוא קל מאוד.

פורסם

אהה אני למדתי מערכת מלאה על חשבון הפיקדון שיחרור מהצבא. אבל בכל זאת אני זוכר שהשיעור תורת הצליל היה מעניין.

ואילן מוכיח גאון אבל רץ מהר עם החזקים בכיתה, ובתור אחד שלא היה חזק בהרמוניה, תוך מספר שיעורים מצאתי את עצמי מאחור, נעזר במורת עזר.

אלי בנאקוט ואילן סאלם מורים מעולים. יש ויש.

פורסם

המורה היחיד לקורס הנ"ל כבר מספר שנים הוא יזהר שכטר.

אני לא מכיר אותו ולא למדתי איתו כלום כך שאין לי דעה עליו.

פורסם

ליאור, תתחיל בניתוח הרמוני. זהה את הסולם ותן הסבר/תפקיד לכל אקורד - בסולם. אם אתה מגיע לאקורד שאין לך הסבר עבורו בסולם אז או שאתה לא מכיר את ההסבר או שפשוט אתה כבר בסולם אחר.

דומיננטות שניוניות הן לא מעבר לסולם אחר. הן סוג של לווין לאיזושהי דרגה בסולם תוך שימוש בצלילים שאינם דיאטונים לסולם. אפשר לקרוא לזה key of the moment אבל באופן כללי אין כאן יציאה מהסולם.

בהתאם לתיפקודו/דרגתו של כל אקורד מצא את ה chord scale שלו.

כשהכל ברור מבחינה הרמונית יש לך את הכלים לנתח את המלודיה.

מצא את הצלילים החשובים במלודיה - עמוד השידרה שלה. לרוב אלו צלילים הנמצאים במקומות ריתמיים חזקים, או בנקודת פרייזינג חזקות - guide tones. תן להם הסבר בהתאם ל chord scale הרלוונטי ואח"כ עבור לשאר הצלילים במנגינה.

פורסם

2. במקרה של דומיננטות שחיצוניות לטונליות הנתונה - מתי משתמשים בקי אוף דה מומנט ומתי בדומיננטות שניוניות?

דומיננטיות שניניות זה בחירה של המלחין/מהרמן.

המטרה שלה זה לגרום לציפייה לאקורד שבאה אחריה.

בעיקרון כל אקורד שמהורמן בסולם אפשר לשים לפניו דומיננטה שניונית חוץ מהאקורד בדרגה שביעית בסולם מז'ורי/שני בסולם מינורי שהוא אקורד מוקטן (אקורד מוקטן ישאיר את הציפייה/מתח לעומת

אקורד מז'ורי ומינורי שיפתרו את המתח).

דוגמא:

למשל יש לך שתי תיבות במפתח F Major. תיבה ראשונה F ותיבה שניה Dm

אתה יכול להקדים את ה-Dm ב-A7 למשל חצי תיבה F חצי תיבה A7 ותיבה שניה Dm.

לפעמים אתה תמצא דומיננטה שלא נפתרת בכוונה. למשל בדוגמא שנתתי אחרי הA7 לא מגיע Dm.

בניתוח הרמוני קוראים לזה לפעמים דומיננטה לא מתפקדת. לעומת הדוגמא הראשונה ששם כן היה לה תפקיד.

מתי משתמשים בזה - תלוי אם אתה רוצה יותר מתח באקורדים או פחות בסך הכל.

חשוב לשים לב לסגנון המוזיקלי. זה לא נשמע טוב בכל סגנון.

לפעמים יהיה הולכה של כמה דומיננטיות.

למשל במפתח F Major

A7 - D7 - G7 - C7 - F

פשוט מעצים את המתח עד לפתרון.

פורסם

s88 - אני מכיר את התיפקוד וההגדרה של דומיננטה שניונית/ שרשרת דומיננטות, אני גם יודע איך לנתח אותה להתיחס אליה ולהגדיר לה את המודוס והמתחים האפשריים.

מה שלא היה לי ברור מהספר, הוא מתי אני מנתח אותה כדומיננטה שניונית, ומתי היא בעצם מסמלת שינוי סולם.

נכון לעכשיו כל קטע שנתקלתי בו עד עכשיו, יכלתי לנתח אותו כך שבעזרת דומיננטות שניוניות וסאב5 של דומיננטות שניוניות, לא מתקיימים בכל שינוי סולמות. השאלה היא, האם זה בכלל נכון/אותנטי

רונן - בנוגע לניתוח ההרמוני - אני יודע שניתן לבצע חילופיים בין סולמות, כך שבקטע נתון למשל בסולם דו, יכול להופיע לי Dbmaj7, האם אני מתייחס אליו כbIImaj7, במידה והוא נמצא בין אקורדים דיאטונים לטוניקה הנוכחית? האם זה מספיק, או שמא אני צריך לספק הסבר נוסף מאחורי זה(כמו האם הוא הגיע מסולם מקביל וכו'..)

ושוב, תודה רבה על התשובות!

  • 1 חודש מאוחר יותר...
פורסם

חברים רק רציתי להודות לכולם פה על כל העזרה!

בהחלט השתלם - דירוג 5555, פטורים בשווי 16 נק' אקדמאיות, והזרוע עוד נטויה(:

תודה רבה לכולם!

פורסם

פי יא משוגע אין לך מה לעשות ברימון בכלל!!!

לך לאקדמיה או לאיזה מקום נורמלי וזהו - אתה סתם מבזבז את הזמן שלך שם!

למה שלא תתפוס איזה דיבור עם אילן סאלם או יוראי אורון ודבר איתם על מה אתה עושה שם בכלל?

נ.ב. - אם תחליט להשאר ברימון תוכל להוציא עוד פטורים בקורסי ביצוע בס - אני די בטוח בזה ופלטי הוא הכתובת לנושא הזה.

פורסם

תודה רבה חברים!

הקטע הברזילאי היה, כמעט ממש בסדר(:

אין מה לעשות, לחץ זה לחץ אז קצת פיקששתי תאינטרו בקטנה, אבל חוץ מזה היה סבבה.

יש גם תיכנון להקליט ולעשות איזה וידיאו סונג מגניב!

יותם, תהיה לי פגישה עפ פלטי בקרוב כדי לראות לאיזו מיומנות לשבץ אותי ואני גם אשאל אותו איך אפשר לדחוף את עצמי הכי שאפשר..

פורסם

שיהיה בהצלחה!

אתה נכנס בשנתון מצויין - יש את הבניין החדש עכשיו, אחרי ששלושים שנה המקום נראה כמו התנחלות

בלתי חוקית - ואתה הולך להנות מחדרים,מזגנים,מגברים וכיסאים חדשים דנדשים! :)

פורסם

::)

מצד אחד, די אכלתם אותה עם רעש ואבק בניה שבטוח תאכלו כל השנה, ושכר הלימוד בטח גם יעלה.

מצד שני - הנאום של עמיקם ש"בשנה הבאה נבנה מחדש את כל הביתספר" חוזר על עצמו לפחות

4 שנים (ואני בטוח שהרבה הרבה יותר מזה) - אז סוף סוף זה יפסק.

פורסם

לא טוב לי הבניין החדש - שלא יסגרו את האנסמבל דשא! יש לי את הבחינות בשבוע הבא!!

יש למישו המלצות לקורסים טובים? או אולי קורסים שלא ציפיתם שיהיו טובים והופתעתם?

אגב, יותם ובלום(שם?) אתם שם השנה?

  • 4 שבועות מאוחר יותר...
פורסם

הספר הטוב ביותר להרמוניה מסורתית הוא הספר של שכטר. רוב המורים הטובים בעולם משתמשים בשיטתו.

הספר של מארק לוין - JAZZ THEORY נותן מענה על הרבה שאלות, למרות שיש בו לא מעט טעויות, בנוגע להרמוניה ותיאוריה של הג'אז.

פורסם

ארנון איזה כיף שאתה פה, מסכים לגבי הספרים שהמלצת עליהם (כולל כמה הדברים ההזויים שכתובים בTheory Book), רציתי להוסיף שנפגשתי בספר שקשה להשיג (או לפחות כך נאמר לי) אבל הוא ממש ממש טוב בענייני הרמוניה מסורתית והוא הספר של יצחק שדאי, הבנתי שהוא מעולם לא הופץ באופן מאוד רשמי אבל יש שם הרבה חומרים טובים מאוד.

פורסם

בתקופת הצבא ( להקת חיל הים) זכיתי ללמוד אצל יצחק סדאי באופן פרטי תחת מילגת קרן שרת ( אחרת לא היה סיכוי ללמוד בתקופה הזאת, ובמיוחד אצלו). הוא עדיין מורה גאוני לחלוטין להרמוניה מסורתית, ואת שיטתו כתב בספר שבאותה התקופה היה עדיין טיוטא שבה השתמש, בין היתר, כקו מנחה לתלמידים הפרטיים שלו.

הספר מעולה, כתוב נוח ובשפה ידידותית.

בסוף הספר יש כמה הבטים מעניינים על הרמוניית הג׳אז שאני לא מסכים עם כולם אבל הם מרתקים ביותר לכשעצמם. 

פורסם

ארנון, אני מתנצל אם פגעתי. הפדיחה כולה שלי. סה"כ למדתי אצלך קורס אחד או שניים, לא על בס ספציפית, אני לא זוכר בדיוק מה.. 15 שנה לך תזכור..החוויות שלי שאני זוכר מרימון מעורבות..

בכל אופן ברוך הבא לפורום IBASS ומאחל גם לך שנת בריאות, יצירה ואושר. ועוד המון שנים כאלה!  ;)

פורסם

ברוך הבא ארנון! חבל שלא הגעת בזמן שהטופיק היה עדכני, אני מניח שזה היה יכול לעזור לי להוציא עוד איזה פטור שניים! לא שיש לי ממש זכות להתלונן(:

פורסם

היי ליאור

אני זוכר שבברקלי- 1981-הייתי באטרף של בחינות פטור במשך השנתיים שלמדתי שם באופן פעיל. ביתר הזמן ניגנתי ועיבדתי בשביל להיות מסוגל לרכוש סלייס פיצה ואולי אפילו שתייה קלה ולשלם שכ״ד...

בדיעבד, אני שמח שהצלחתי לצמצם באמצעות הפטורים את העלות הכספית ( יותר משליש הקורסים ששיבצו לי) אבל החוויה גם ״עולה״ בהחמצת חווית מורי/תלמידי הקורס, ובחווית הלמידה שהיא החוויה, כנראה, המרגשת ביותר בביה״ס כלשהו אם לא ה...

עדיין יהיו לא מעט קורסים שעדיין תוכל להוציא מהם פטור, כי המכסה גדולה.

בהצלחה!

ארנון

 

פורסם

האמתי שאני סתם חמדן, אני כבר עושה קורסים של שנה שניה/שלישית, אני חושב שיהיה לי מספיק קשה אניוואי...

אגב, עשיתי אצלך השבוע את הבחינת מיומנות ואמרתי לך שמיומנות באס 3/4 מתנגש עם אילתור ביבופ, אבל הם הזיזו את זה, אז מסתדר לי נפלא.

אני לחלוטין מסכים איתך לגבי החוייה שהיא הלמידה עצמה עם המורים והתלמידים, למען האמת זו אחת הסיבות הגדולות שאני כלכך מחכה ללימודים עצמם. מאוד מתרגש מלהיות בסביבה שדוחפת ומעודדת תחרות עם אנשים שתחומי העניין שלהם זהים לשלי, בפעם הראשונה בחיים

פורסם

תומר - למדת ברימון ב96??? גם אני למדתי שם באותה השנה.

ארנון - ברוך הבא, אחד הקורסים שאני זוכר לטובה היה קורס שלך - ניתוח עבודות של הביטלס. היה ממש מעניין...

פורסם

תומר - למדת ברימון ב96??? גם אני למדתי שם באותה השנה.

ארנון - ברוך הבא, אחד הקורסים שאני זוכר לטובה היה קורס שלך - ניתוח עבודות של הביטלס. היה ממש מעניין...

תודה

:D

paul-mccartney-hofner-bass.jpg

פורסם

בטח יקח לי שנים לחבר ניקים לזהויות אבל זה לא ממש חשוב.

היי פלטי, טוב שבאת... תנסה לנחש מי מסתתר מאחורי הניק שלי.

פורסם

היי פלטי, טוב שבאת... תנסה לנחש מי מסתתר מאחורי הניק שלי.

היי אילן,

השאלה הגדולה היא איך ניחשת שזה אני!

:)

ארנון

tumblr_lmpnidmDMq1qdjsji.gif

פורסם

כן גיל..יש לי הוכחות..

http://www.rimonschool.co.il/?CategoryID=242&ArticleID=632

ואם הייתי לומד בקורס שהיה עוסק בביטלס אולי הייתי יותר מפסוט :)

צחוקים, אני מופיע במחזור 97, פיספנו אחת את השני בשנה...

http://www.rimonschool.co.il/?CategoryID=242&ArticleID=641

האמת היא שהיה לי קשה ברימון, בעיקר כי הייתי בן 16 ועוד לא ממש הבנתי מה זה לימודים.

פורסם

ד"ר פלטי הצטרף לפורום!!!!  :) :) :)

איזה יופי! ברוכים הבאים!

למקרה הברור שאתה לא מזהה אותי, אני יותם, הייתי אצלך שנה שעברה בבחינת פטור מרמה 1+2,

ושנה לפני לקחתי את סדנאות המיומנות האלו אצלך.

וליאור - אני אהיה ברימון רק בחזרות בשעות הערב מדי פעם, למרות שנראה לי שגם השנה אני ארשם לבחינות פטור.

ארכיון

הנושא הזה הועבר לארכיון והינו סגור לתגובות.

×
×
  • Create New...