Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

חוק הגנה על עצים בסכנת הכחדה והשפעה על תעשיית הבס ובסיסטים


tomersg

Recommended Posts

במגזין -  BASS GEAR MAGAZINE (מאוד מומלץ אגב) מתקיים בכל הוצאה דיון שולחן עגול בין בונים שונים ומפורסמים, שדנים בכל מיני נושאים ברומו של עולם גיטרת הבס.

בגליון האחרון דנו ב - Lacey Act - שזה החוק להגנה ומניעת סחר בעצים, צמחים, בעלי חיים ועוד שנמצאים בסכנת הכחדה.

דיון מעניין, שדן גם בהשגת מקורות עץ חדשים, בטוחים ואמינים, אופציה לשימוש בעצים שונים, או חומרים שונים (קרטון למשל? :) )
להרבה בונים למשל יש סטוקים של עצים מיוחדים, חלקם נדירים ויקרים, שנקנו לפני שנים רבות, אוחסנו ליבוש ויישון, ולמקרה הצורך, וכרגע אסורים בכלל בשימוש. 

יש דברים שונים שאסורים לשימוש חוץ מעצים, כמו למשל פנינים, צדפים, שריונות שונים, שנהב וכו. בונים שמשתמשים בהם יכולים להסתבך עם קנסות גבוהים.

היה סיפור של תסבוכת עם גיבסון.

יש יצרנים שהתחילו להשתמש בעצים מחלקות יער שהם בעצמם מגדלים. אך ליצרני בוטיק קטנים זה מין הסתם בלתי אפשרי.
אך הדבר נוגע גם למשתמש הנגן הקטן.. מסתבר שבמקומות מסוימים, אם למשל תטוס עם גיטרה שמכילה מרכיב אסור שכזה, בוטיק, או וינטאג' למשל, הרשויות עלולות להחרים אותה, בטענה שעברת על חוק השימור הנ"ל.

יש יצרנים שישמחו לצייד אותך במסמך שמאשר שהבס שלך נבנתה ללא שימוש בעצים מוגנים, או שהיא אכן וינטאג שנבנתה לפני החוק. אבל לך תפנה לפנדר בעניין כזה. או לאיזה חברה שכבר לא קיימת בכלל או שנמכרה והחליפה כבר כמה ידיים..

צריך לשים לב לזה. אני לא מתכנן לטוס כרגע, אבל מי שטס, אולי כדאי לא יקח איתו ריקנבקר שאולי יש בה פינגרבורד שעשוי מברזיליאן רוזווד? או וורוויק שיש וונגה או בובינגה או השד יודע מה??
ואיך בכלל יודעים? לא כולם יודעים ממה בנויה הגיטרה. ולא יודעים איזה עצים אסורים לשימוש. ובאיזה מקומות עושים בעיות...

סיפור..
 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בריקנבקר אין ברזיליאן רוזווד. כל העצים שם חוקיים. עד לא מזמן הפרטבורד היה עשוי מעץ שנקרא padauk שהוא איזה בן-דוד טקסונומי של רוזווד, ומכונה לפעמים גם Indian rosewood, ובכל מקרה הוא לא אסור בשום מקום. עכשיו הם עברו לרוזווד. ודווקא בוחרים שם רוזווד מדהים ביופיו. הפרטבורדים של ריקנבקרים חדשות הם פשוט יפהפיים. 

בשביל לשפוך קצת שמן למדורה של הדיון הזה, אני אוסיף שאין שום חוק טבע שקובע שעץ אקזוטי בטירוף חייב להישמע יותר טוב מעץ זול - אתם יודעים מה, אפילו מדיקט, או פלסטיק. דנאלקטרו משנות השישים היו בנויות ממסגרת דיקט ועליה שני לוחות MDF, שזה יציקה של נסורת ודבק, וכל הגועל נפש מצופה בצדדים בטפט בצבע בז' בשביל לחסוך צבע, והנאט היה מאלומיניום. יפ, אלומיניום, והפיקגארד מפורמייקה זולה. ועדיין, בשביל ג'ימי פייג' זה היה מספיק טוב בשביל כל קטעי הסלייד בלד זפלין. אה, מכירים גיבסון ES175? פט מתיני וזה? אז דיקט. פלייווד. באמאשלי, דיקט. 

ולעומת זאת, מעולם לא שמעתי אלמביק אחת שאהבתי את מה שיוצא ממנה. כן כן. מרוב אקזוטיקה שכחו לדאוג שזה גם יצלצל נורמלי, או סתם לא יהיה סתום וכבד בטירוף. 

ובשביל להביא עוד טוויסט לסיפור, אחרי שהסברתי שדנאלקטרו היו עשויות פחות או יותר מפסולת ממוחזרת, יש עוד פרט אחד קטן שהשמטתי שם: הפרטבורד שלהן הוא ברזיליאן רוזווד. אמיתי. כן, בשנות החמישים ברזיליאן רוזווד היה זמין וזול כמו קרטון. 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 50 דקות, tomersg כתב:

אז אם למישהו יש דנאלקטרו והוא נוסע לחול, כדאי שיזהר, או עדיף - שיקנה ריקנבקר.

למי שקנה ריקנבקר לא נשאר כסף לנסוע לחו״ל.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 21 שעות, lukatch כתב:

בשביל לשפוך קצת שמן למדורה של הדיון הזה, אני אוסיף שאין שום חוק טבע שקובע שעץ אקזוטי בטירוף חייב להישמע יותר טוב מעץ זול - אתם יודעים מה, אפילו מדיקט, או פלסטיק. דנאלקטרו משנות השישים היו בנויות ממסגרת דיקט ועליה שני לוחות MDF, שזה יציקה של נסורת ודבק, וכל הגועל נפש מצופה בצדדים בטפט בצבע בז' בשביל לחסוך צבע, והנאט היה מאלומיניום. יפ, אלומיניום, והפיקגארד מפורמייקה זולה.

כל כך מסכים

לי יש בס הרמוני מסוף שנות ה70 בערך, חיקוי של פרסיז'ן שאשכרה עשויה מדיקט - הפיניש נורא דק וממש רואים את השכבות.
ועדיין, היא נשמעת לא פחות טוב מפרסיז'נים אמריקאים אולטרה-סופר-קאסטום-שופ-דלוקס-לימיטד-אדישן שעולות אלפי דולרים

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לי היתה בס מאיה, חיקוי ג'ז בס יפנית משנות ה 70. מאוד יפה, טונות של מוג'ו. היתה בנויה מעצים לא ממש ברורים..דיקט או סיבית או לא יודע מה.. הרגישה ונשמעה לא רע יחסית למה שהיא, ועוד עם מקצה שיפורים של פיקאפים, גשר וכו,.נשמעה גם נחמד רק אקוסטית בלי מגבר.  מאוד אהבתי אותה.  אבל בסוף היא הוחלפה לטובת ג'ז בס סטייל 70'S של פנדר, מקסיקנית. חדשה (לפני כ 3 שנים), היו בה כמה דברים אוף, שה OCD שלי סירב להתמודד איתם.. ומה לעשות, הפנדר מאלדר נשמעת עדיפה בכל פרמטר. פסיכולוגיה? אולי... אבל עם אלדר ומייפל ואש, ושאר הנפוצים, אין בעיה של סכנת הכחדה. עדיין. וחלק גדול מהלוטיירים של יצרניות הבוטיק, משתמשים בסה"כ בעצים די סטנדרטים לחלק ניכר מעבודה.

בכל אופן זה לא נושא הדיון, אלא החוק לייסי הזה להגנת הצומח והחי, ושכדאי לשים לב ממה בנויה הגיטרה שלכם, שכשאתם טסים לחול.

חוץ מזה הסדובסקי הזאת מדהימה! רוג'ר הוא אחד מהמשתתפים בשולחן העגול של BGM, מבחינתו, אין סיבה לחשוש. רוב הבונים האמריקאים מאוד מכבדים את החוק, ועיקר הבעיה מבחינתם היא תיעוד של מצאי העצים, במיוחד רטרואקטיבית. אבל חוק זה חוק, וכל בנאדם צריך לבדוק ממה הבס שלו בנויה, כדי לא להסתבך בצרות לא צפויות.
 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך ‎09‎/‎12‎/‎2015 at 02:10, lukatch כתב:

ומצד שני...

הנה בס בוטיק אקזוטית שאני בטוח שנשמעת מדהים. רוג׳ר סדאוסקי הוסיף אותה לרשימת המצאי שלו לפני כמה דקות. 

http://sadowsky.com/content/6872-20-fret-vintage-4-string/

6872_lg-1800x600.jpg

לדעתי קואה KOA (בגיטרה שלמעלה) ורדווד REDWOOD שדי דומים במראה רחוקים מלהיחשב אקזוטיים או נדירים, והם גם לא יקרים.

יש הבדל בין עץ שנראה מרשים בגלל הטקסטורה שלו (חלק מסויים בגזע, טקסטורה טבעית שנוצרת כמו flame), לבין עץ נדיר כמו אבוני מדגסקר שלא נמכר מסחרית כבר בחנויות מוכרות, אלא רק אבוני גבון ממערב אפריקה\ אבוני הודי ואסייתי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ארכיון

הנושא הזה הועבר לארכיון והינו סגור לתגובות.

×
×
  • Create New...