Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

זיהוי סולמות - נראה לי כ"כ קשה


תומר

Recommended Posts

שלום,

למישהו יש סבלנות להסביר לי איך אני מזהה סולם של שיר?! למדתי את שבעת המודוסים אבל אני לא יודע בע"פ את האקורדים שנבנים על כל דרגה ודרגה של כל סולם. האם חיוני לדעת את כל זה בע"פ כדי לזהות סולם?

חבר שלי, שמעולם לא למד מוסיקה, מסתכל על אקורדים של שיר ותוך חצי שניה יודע את סולם השיר. כשאני שואל אותו "איך אתה עושה את זה?", הוא לא יודע להסביר לי. עזרה? מישהו?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה צריך ללמוד הרמוניה זה בעייתי להסביר על רגל אחת אבל בגדול תחשוב על זה ככה -

יש לך 7 מודוסים - משמע 7 דרגות בסולם - כל אחד יחודי בפני עצמו אבל בסופו של דבר כולם באים מהסולם המז'ורי - שזה אומר - תחפש את הטוניקה המז'ורית (בתנאי שהקטע מז'ורי) - הדרגה הראשונה, הסולם המזורי הטבעי, מודוס יוני, תקרא לזה איך שבא לך - אחרי שתמצא אותה כל שאר ההרמוניות יהיו לפי אותו מז'ור ויקבלו את הבמולים/דיאזים שמשוייכים אליו לדוגמא - C Em Dm G - שאנחנו בסולם דו מז'ור האקורד מי מינור הוא פריגי נכון? פריגי הוא מודוס מינורי ולכן נקבל Em - הDm הוא דורי - מכאן נבין שהוא גם מינורי וה G הוא מיקסולידי ולכן הוא יהיה מז'ורי (ובגדול עם 7) - זאת דרך אחת לדעת את הסולם דרך האקורדים - רק צריך לזכור שתמיד יש יוצא מן הכלל ולא כל המוזיקה כל כך קלה לניתוח הרמוני פשוט כמו הנ"ל אז אני לא מבטיח שזה תמיד יעבוד לך...

אם יש לך תווים אז יש סימני העתק וזה משו שצריך לזכור בעל פה...

מקווה שעזרתי לך ולא בלבלתי - ניסיתי להסביר את זה דרך מודוס כי אתה אומר שזה עולם שאתה שולט בו אבל יש המון דרכים ללמוד הרמוניה ממליץ לך ללמוד את זה פשוטו כמשמעו דרך לימוד הרמוני ולא דרך מודוסים או דרך הבס - יהיה לך יותר פשוט ללמוד הרמוניה על פסנתר/קלידים כדי לראות את כל התמונה

לגבי חבר שלך הוא גיטריסט והוא רגיל להרמוניות גם לך זה יגיע זה פשוט לוקח זמן, אימון, ולמידה.

מקווה שהייתי לעזר!

בהצלחה!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מתחבר רק לחלק הזה של המשפט.

וכי למה? צריך לדעתך יותר משני שיעורים בשביל ללמוד לזהות סולם של שיר?

לא נכנס לעיניין המודוסים ושאר ירקות - ללמוד לזהות סולם.

אגב, אתה מופיע בתמונת הפרופיל שלי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

2 שיעורים יספיקו אולי ללמד לזהות סולמות של קטעים בעלי הרמוניה דיאטונית בלבד. גם זה ידרוש שינון והפנמה מעבר לשיעורים עצמם. יש הבדל בין לשמוע חומר ולהבין אותו לבין להטמיע את הידע ולהפוך אותו לזמין.

קטעים עם אקורדים כמו דומיננטות שניוניות ידרשו עוד 4-6 שיעורים לכיסוי חומר הרמוני נרחב למדי.

קטעים עם טרנספוזיציות בין סולמות ומהלכים הרמונים מורכבים ידרשו סימסטר.

שוב - המטרה היא לא להבין בשעת ההסבר אלא לעבור תהליך שאחריו יש שליטה בחומר.

אגב, אתה מופיע בתמונת הפרופיל שלי :)

??

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם תגיד עם איזה קטעים אתה מתמודד ובאיזה מסגרת אתה מנסה להבין באיזה סולם אתה יהיה יותר קל לעזור לך...אם מדובר בקטעים כתובים כמו ברילבוק שציינת בפוסט אחר אז אתה צריך ללמוד לפענח סולם דרך סימני התק ולשלוט במעגל הקווארטות והקווינטות.

טיפ קטן לדרך - הרבה מהפעמים האקורד האחרון בקטע (והרבה פעמים גם הראשון) הוא הסולם, זה ךא משהו להסתמך עליו אבל יכול להיות שככה החבר הגיטריסט שלך רק מציץ בדף ויודע (:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אגב אותו חבר גיטריסט, ישנם אינספור קטעים שאינם מאד מסובכים הרמונית ושם כל מה שצריך זה להיות מסוגל לנגן אותם וזוג אוזניים טובות. ההבנה השמיעתית ש"זה" האקורד שמרגיש הכי "בבית" מסגירה את הסולם ברגע. לשם אפשר להגיע בלי שום שיעור הרמוניה, אבל לא כל אחד.

עוד אגב, אתה בטוח שהוא צודק?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה על התגובות, אני מנסה להישאר מעודד מכל זה. אני כבר מספר חודשים (אולי 10 שיעורים של שעה ורבע) ,ואני עדיין מריץ מודוסים ימינה ושמאלה על המעגל וגם קצת ארפג'ים, מינור הרמוני ומינור מלודי. זה כל מה שלמדתי עד כה. כשהעליתי את עניין זיהוי סולם המורה שלי פשוט אמר שלרוב האקורד האחרון ביצירה הוא הסולם של השיר ואם אני רוצה להיות בטוח אני צריך להסתכל בצ'ארט (שזה נושא אחר שצריך ללמוד אותו). כל הנושא של מע' היחסים בין סולם לאקורדים שמתאימים לו הוא עדיין קצת מעורפל אצלי ובטח שלא זמין לי. השאלה אם להקדיש זמן בלימוד עיוני של התיאוריה, או פשוט לנגן וזה כבר יבוא עם הזמן....לעומתו, החבר שלי ביקש ממני לרשום את כל התווים של מספר אקורדים בשיר מסויים, ואז להתסכל על התווים ולומר איזה סולם הם מרכיבים, וזה הסולם של היצירה שאוכל לאלתר עליו כל זמן שאני מתואם עם האקורדים שבאויר. האם ככה זה עובד?

שוב, תודה לכל המגיבים :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הייתי ממליץ לך ללמוד את האקורדים שנבנים לפי דרגות הסולם - התבנית היא פשוטה

לדוגמא בסולם מז'ורי (למשל C) - האקורדים לפי דרגות הם:

C/Dm/Em/F/G/Am/Bdim

אם מדובר באקורדים עם ארבעה תווים בכל אקורד אז :

Cmaj7/Dmin7/Emin7/Fmaj7/G7/Am7/Bmin7b5

כמה דברים נוספים לקחת בחשבון:

בהרבה שירים משתנה הסולם בין קטע לקטע

בנוסף, יכול להיות לך בתוך קטע מסוים רצף אקורדים כמו C/E - האקורד E כאן הוא לא חלק מסולם C מז'ור מכיוון שהוא מרכיב את התו G# שנמצא מחוץ לסולם - במצבים כאלה C הוא האקורד הראשון אבל לאלתר על שניהם עם C Major לא יישמע טוב במיוחד אם ננסה למשל לנגן תו G על אקורד E.

בהצלחה :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בהצלחה :)

אני מאד מתחבר לחלק הזה בפוסט.


תומר,

אנשים טובים מנסים כאן לעזור אבל יש לי תחושה שחלק גדול מהכתוב לא ממש מובן לך.

אתה צריך לימוד מסודר ומותאם לקצב ההתקדמות וההבנה שלך. תמשיך עם המורה ותתאזר בסבלנות. זיהוי סולם של קטע זה רק אחת מיכולות מוזיקליות רבות שנרכשות ע"י לימוד, שינון והתנסות. עדיף ללכת בצעדים קטנים וברורים מאשר לנסות להתמודד עם שטף מושגים לא מוכרים.

post-3-14166082056802_thumb.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם יורשה לי, לנסות להבין מה זה מודוסים, לפני שמנסים להבין מהי ההרמוניה בצורה הבסיסית ביותר זו טעות גדולה, לא שלך אלא של המורה שלך.

ובכלליות, תלמד איזה בלוז... תבין מה זה ראשונה, רביעית חמישית, עזוב אותך מודוסים, מודוסים הופכים לפרקטים להבנה ולישום בשלב הרבה יותר מתקדם, כשמבינים בו הרמוניה בסיסית. אם אתה לא מבין הרמוניה בסיסית אין שום פרקטיקה גם ככה בללמוד מודוסים.

בנוסף, יש היגיון מסויים באקורד האחרון של שיר. אל תנסה לחשוב בדרך של באחוזים רבים האקורד האחרון של השיר הוא הסולם. תנסה לחשוב בהגיון של למה.

אבל הכי חשוב, תחייך כל הזמן, ושזה יהיה מחקר כיפי שלך! :) ברגע שמחייכים ועושים את זה בכיף, זה זורם הרבה הרבה יותר בקלות.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני כבר לא מלמד המון זמן, ואף פעם לא הייתי מבין גדול במיוחד בתיאוריה (אני גם לא מכיר את התלמיד והמורה המדוברים), אבל על סמך מעט הניסיון שיש לי הייתי נזהר מלקבוע כללים חד משמעיים ללימוד, במיוחד של ילדים/נערים. לכל כלל יש יוצא מן הכלל, ואני בהחלט מסוגל להעלות על הדעת מקרים שבהם עדיף יהיה ללמד תלמיד מסויים מודוסים לפני שהוא בקיא בהרמוניה. לפעמים יש בלימוד מוסיקה תכליות נוספות מלבד הניסיון ליצור מוזיקאי מעולה, כגון חינוך להתמדה ולעבודה קשה וכד'. תכליות אלו עשויות להשפיע על האופן בו המורה בוחר את תכני הלימוד וסדרם.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתור תלמיד אני אומר שמודוסים יכולים לגוון את האימון הטכני. אני משתמש במודוסים כתרגיל של סולמות בשתי אוקטבות, ככה האוזן שלי לומדת להבדיל ולהכיר את המודוסים וכן הטכניקה משתפרת. כמובן שיש להבין את הקשר וההבדל בין המודוסים להרמוניה (שהיא נושא עצום בפני עצמו). יש להבין קודם את את ההרמוניה הבסיסית (I, IV, V7, vii7b5), הבנת מהותו של הסולם המז'ורי, תפקידו במוזיקה והשימוש שעושה בו המוזיקאי. רק לאחר מכן יש לנתח אותו, להכיר סולמות שונים וללמוד את מאפייניהם.

אולי המורה דווקא מלמד בסדר ובשני אפיקים אבל כשרק אתה עם הבאס שלך הדברים מתחילים להתערבב זה בזה. יש להבדיל תחילה את הנושאים, להבין אותם לעומקם ורק אז לנסות לגשר ביניהם. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

טוב, אני חוזר בי מהקונקרטיות, אבל אני עדיין אומר שיש בדבריי.

יש פרקטיקה בלימוד מודוסים בכל מקרה, וגם ככה הם בד בבד עם ההרמוניה, אבל עכשיו אגיד את מה שאני בכל זאת חושב.

אין כל רע בתרגילים טכניים, ולכן אני חוזר בי מהאמירה שהמורה עושה טעות. גם אני מלמד סולמות, ובסופו של דבר גם מודוסים, וגם תרגילים טכניים שונים. אבל רק תסכימו איתי שאין בתרגול מודוסים עבודה על הרמוניה בסיסית,שלטעמי היא מלמדת מודוסים באופן מוצלח יותר מהמודוסים עצמם, ושהיא פרקטית ובסיסית בהרבה מבחינת כמות השימוש שאנו צריכים להשתמש בה.

רבים וטובים מאוד לא יודעים מודוסים כלל, או יותר נכון לא יודעים שהם יודעים מודוסים כלל והם מוסקאים דגולים. למוסיקאי מערבי בלי הבנה בסיסית של הרמוניה יהיה קשה בהרבה מלמוסיקאי בלי ידע במודוסים.

רב מוחלט של המוסיקה שאנחנו שומעים היא לא מודאלית. והשימוש בלימוד מודוסים הוא לא תמיד בעל ההיגיון הנכון.

אנחנו לומדים לשים על דרגה שלישית פריגי לצורך העניין, ובעצם מכבים את המודליות של המוסיקה על ידי שימוש במודוס הנכון. יש כאן הפוך על הפוך, שיותר מדי מבקש מחשבה, כשהאוזן יודעת את החומר הזה מלכתחילה.

בשלבים מתחילים, לפחות לפי האמונה שלי, צריך לבסס נגינה נכונה, שמותאמת לסולם הרבה יותר על סמך האוזן מאשר על המחשבה שרק עושה בלאגן. אם יש דרגה רביעית לצורך העניין והדבר ה"נכון" הוא לנגן לידי באותו רגע, אני מעדיף שהתלמיד יסתמך על האוזן.

אחר כך, כשהתלמיד ירצה למצוא סאונדים פחות בסיסיים, אז אולי הקונספט של ללמוד מודוסים, ולהתאים אותם בדרכים שונות לדרגות השונות יהיה נכון בהרבה (ובעיקר בג'אז, ברוק ובקלאסי לצורך העניין זה גם, אבל פחות ופחות). שוב... לא לפני שהוא יודע לעשות רביעית חמישית ראשונה.

וההערה אחרונה ששמתי לב אליה הרבה. רב התלמידים שעובדים על מודוסים לא באמת נמשכים לטוניקה המודאלית, אלא בסופו של דבר למודוס האאולי או היוני שנמצאים ליד, כי ככה אנחנו רגילים לשמוע רב מוחלט של המוסיקה. אם תלמיד עובד על רה לידי, תשעים אחוז שהוא ירגיש בלה לצורך העניין גם ככה :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

השאלה כאן היא לא אם כדאי ללמוד הרמוניה על פני מודוסים או להיפך. שניהם חשובים והם חלק מהחומר הבסיסי אותו צריך להכיר תלמיד למוזיקה בכל כלי.

אני לא מנגן את המודוסים משמיעה, אני כופה על עצמי אצבוע ולומד אותו בעל פה. אחרי כמה עשרות פעמים של תרגול וחזרה על המודוסים השונים יש כבר משיכה לטוניקה המודאלית.

יש להכיר את הצליל של כל מודוס ואת אפיוניו כמו שיש להכיר את הצליל של ספטאקורד או אקורד מוגדל.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שוב ולסיכום, אין דבר כזה אכן חשוב יותר או חשוב פחות, אבל לנגן ספטקורד ואפילו עם טנשנים ג'ימי הנדריקס ידע. מודוסים, אני ממש ממש לא בטוח שהוא ידע... יש פי מיליון דוגמאות, הוא סתם הראשונה שעלתה לי. דוגמאות הפוכות קשה לי להאמין שנמצא אצל הגדולים (במוסיקה המערבית!), ולכן אולי כן יש בסיסי יותר ופחות.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה מסתכל על האקורד האחרון של השיר.

או שאתה מסתכל ממש ממש ליד המפתח, ומסתכל על כמה במולים\דיאזים יש בסולם, ואם אתה יודע את מעגל הקוינטות אתה מסודר...

???

אני בטוחה שזה מה שרצית לדעת, ולא רצית לקבל תשובה יותר מסובכת מזה. אבל ברור שאתה חייב להעמיק בחומר וכן גם לדעת מה זה מודוס, מהן דרגות ואיך הפונקציה שלהן מתפקדת וכו' וכו'...

לכל דבר יש את הזמן שלו ואתה צריך ללמוד את הבסיס טוב.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני חושב שצריך לפרק את הדיון הזה לשנים, למורה ולתלמיד ולהתייחס לזה לגמרי אחרת.

אני מאוד קיצוני בקטע הזה ומאמין שרוב המורים לבס (או לגיטרה) שמלמדים תאוריה מתעסקים בהמון שטויות ומכניסים מושגים שגויים (כמו מודוסים) לנגינה.

לתלמיד שרוצה לפתח את תחושת הטונאליות או לגלות באיזה סולם שיר (גם לפי שמיעה) הייתי מייעץ להקשיב לשיר ולנסות לשיר את הצליל הראשון של הסולם ואז למצוא אותו על הבס ולנסות לזהות איך זה מרגיש כשצודקים.... להתחיל עם שירים שהתלמיד כבר יודע ויודע באיזה סולם הם ולשיר את מה שהוא מרגיש בתור השורש ולראות אם הוא צודק ואיך זה מרגיש. בסוף זה לא משנה כמה תאוריה אנחנו יודעים אם אנחנו לא מרגישים טונאליות או שומעים לאן השיר הולך, ולדעתי אנחנו מרגישים את זה הרבה לפני שאנחנו יודעים מה לחפש שם.

להרבה מורים הייתי אומר משהו קצת אלים, לעשות ריסטרט, מודוסים, מרווחים, ראיתי יותר פעמים שמשתמשים בזה לא נכון מנכון.

כפי שזיו אמר כבר, סול לה סי דו רה מי פה סול זה לא מיקסולידי כל עוד יש אקורדים... למודוסים -אין חשיבות הרמונית במוזיקה טונאלית- יש גם המון הבדל בין סולם מז'ורי למודוס יוני ואם תשמעו מוזיקה מודאלית במודוס יוני זה לא ישמע לכם טונאלי. זה הרבה יותר יעיל להסביר דרגות ולהסביר טונאליות ופונקציונאליות כמו שצריך. בסוף כשבאמת רוצים אפשר להחליף את ה"מודוס" הממוצא הזה בצבע של אקורד ולייחס לו גם טונאליות, מיקסולידי -הוא לא דומיננטה- בגלל שכל הרעיון שלו הוא שהוא צבע משל עצמו שלא נפתר לשום מקום, לעומת זאת G7 יכול להיות דומיננטה בסולם דו ואם לוקחים את כל הטרצות ממנו מגיעים לסול לה סי דו רה מי פה סול שזה אותו ה"מיקסולידי" אבל הפעם בעל ישומים טונאליים אמיתיים שאפשר לשמוע בקלות.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 2 שבועות מאוחר יותר...

ארכיון

הנושא הזה הועבר לארכיון והינו סגור לתגובות.

×
×
  • Create New...