Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

ריקנבקר 4001 עם צוואר תפוס


rondoc

Recommended Posts

הי פורום,

 

.ראיתי איזו 4001 ישנה ומגניבה רק מה יש לה הפרדות של הפינגרבורד מהצוואר שנראה לא משהו וגם מזמזם בסריגים הנגועים

.חפרתי קצת בפורומים בניכר ונראה שזו מחלה ידועה, השאלה אם שווה בכלל להתעסק עם זה ואם מישהו בארץ ידע לתקן כזה דבר

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אפשר לתקן את זה. השאלה אם שווה. 

 

אני אסביר קצת למה זה קורה בכלל.

 

הטראס-רודס של ריקנבאקר עבדו עד שנת 1985 שונה מכל שאר היצרנים. טראס-רוד "רגיל" הוא compression rod, כלומר יושב בתוך חלל בצורת קשת שהחלק הקעור שלה כלפי אחורי הצוואר, מקובע בשני קצותיו, וכשמהדקים אותו הוא נמתח וכתוצאה מזה החלק המרכזי שלו מפעיל לחץ כלפי מעלה - לכיוון אמצע הפרטבורד, וכך מבצע את המשימה שלשמה קיים טראס-רוד, שהיא - לתת לחץ נגדי ללחץ שמפעילים המיתרים על הקרש האומלל שאיתרע מזלו לשמש כצוואר, ולהשאיר אותו ישר ולא עקום כמו קשת-וחץ. 

 

ריקנבאקר עבדו אחרת. עד 1985 היו להם שני טראס-רודס מסוג expansion rods. זה מוט ברזל שטוח, מקופל באמצע כמו סיכת ראש (ולכן נקרא לפעמים hairpin rod), כשרק החלק התחתון מחובר לאום. בניגוד לטארס-רוד סטנדרטי, בריקנבאקר הוא יושב בתוך מחילה ישרה, לא קשתית. הוא מקובע לצוואר רק בצד של ההדסטוק. כשמהדקים את האום, החלק העליון של "סיכת הראש" מתקמר כלפי מעלה, ומפעיל לחץ על הפרטבורד באמצע הצוואר.

 

אבל מה - וזה הכי חשוב להבין פה - שטראס כזה חייבים להדק אחרת לגמרי מאשר טראס סטנדרטי. בריקנבאקר מלפני 85' לא סתם מהדקים את האום, כי זה יגרום ללחץ מתחת לפרטבורד שבמקרה הטוב יעיף אותו מהמקום, ובמקרה הרע (והנפוץ יותר) ישבור את הצוואר עצמו. אז מה כן עושים? מרפים את הטראס, (לא את המיתרים!) ואז מעקמים את הצוואר אחורה לצורה שבה אתם רוצים אותו, ואז "מקפיאים" את המצב באמצעות הידוק האום. הדרך שלי היא להעמיד את הבס על שטיח, ביד שמאל אני מחזיק את ההדסטוק, ועם הברך מפעיל לחץ על אמצע הצוואר. ביד ימין אני מהדק את האום, והצוואר מתקבע ככה. 

 

כלומר, בריקנבאקר עד 1985, הכלל הוא לא להזיז את הצוואר באמצעות הטראס, אלא להביא ידנית את הצוואר למצב הרצוי, ואז "להקפיא" אותו ככה באמצעות הטראסים. 

 

אבל מה, לאורך עשרות שנים אינסוף אנשים, וגם מתקני גיטרות, לא ידעו את זה, ניסו ליישר את הצוואר כאילו זה פנדר, וככה גרמו היפרדויות, סדקים ושברים. זה נפוץ מאוד בריקנבאקרים ישנים. מה שזה עוד עושה, זה לעקם את החלק עם ההברגה בטראס-רוד, וכשפותחים את המשולש עם הלוגו, רואים מתחתיו את האומים מכופפים כלפי מטה. למזלנו, תיקון או החלפת טראס רוד כזה היא דבר קל מאוד. פותחים את האום, ופשוט שולפים את הטראס מתוך הצוואר מהצד של ההדסטוק.  ואז - והנה הקסם - אפשר פשוט לקצר אותו בחצי אינץ', או אינץ', אפילו שני אינץ'! לקצר את שני הקצוות של הטראס המקופל, לסדר הברגה חדשה (עם כלי קטן שנקרא בעברית מחרוקת, וצריך להשיג מחרוקת אינצ'ית כי ההברגה של האום היא אינצ'ית ולא מטרית. מי שצריך מחרוקת כזאת, שידבר איתי). ואז מכניסים את הטראס לתוך הצוואר, מחזירים את המיתרים, מכוונים את הטראסים (והפעם כמו שצריך), וזהו: ברכות, תיקנתם טראס-רוד בחצי שעה על שולחן המטבח. 

 

הרבה האשימו את העובדה שהטראס המקופל של ריקנבאקר עשוי ממתכת רכה מדי. אז זה נכון שהיא רכה, אבל זה בכוונה. אל תתפתו להחליף לטראס ממתכת קשה יותר. כי המתכת הרכה של ריקנבאקר מוודאת שאם תהדקו לא נכון, אתם קודם תגרמו נזק לטראס (שכאמור אפשר לתקן בקלות), לפני שתשברו את הצוואר או תעקרו את הפרטבורד מהמקום. 

 

איך הגיעו כל כך הרבה פעמים למצב שמהדקים כל כך חזק את הטראס עד שהוא מוציא את הפרטבורד מהמקום? הסיבה  היא שצווארים של ריקנבאקר עד 1985 בנויים רק למיתרים רכים מאוד, כלומר רק סט 040. מעל זה, רוב הצווארים לא סוחבים. זה לא פנדר, זה צוואר שמבחינה מבנית הוא חלש מאוד. הרבה אנשים שמו סט 045 או 050, כמו בכל פנדר, גיבסון או כל בס אחר, הצוואר כמובן התעקם, הם רצו ליישר את הצוואר, והופ - סדק, שבר, טראס מכופף. 

 

ב-1985 ג'ון הול קנה את המפעל מאבא שלו, והכניס מיד שני שינויים בבס. הראשון, הטראסים המקופלים הוחלפו בטראסים רגילים, ומבנה הצוואר חוזק, ומאז אפשר לשים גם 045 או 050 אם רוצים. השינוי השני היה להוציא מהמעגל את הקבל שחתך נמוכים מפיקאפ הגשר, אבל זה סיפור אחר. בגלל זה גם שונה שם הדגם, מ-4001 (טראסים מקופלים) ל-4003 (טראסים נורמליים). 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תיקון כזה דורש הפרדה של הפרטבורד, הסרת הדבק, יישור וליטוש כל המשטחים, והדבקה מחדש של הפרטבורד למקום. במקביל צריך לתקן את הטראס-רודס, שזה לא מסובך, או להחליף אותם, כי בוודאות הם התעקמו וההברגה של האום נדפקה. 

 

הנה סט חליפי באיביי - המוכר מתמחה בריקנבאקר ומדובר בחלקים טובים. זה כולל שני טראסים, שני אומים, ופלטה קטנה שנקראת thrust plate. אל תחפש סט מקורי של ריקנבאקר כי הם לא מייצרים אותם כבר עשרות שנים. 

 

https://www.ebay.com/itm/183939341545

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אתה לא רוצה להתעסק עם בעיות צוואר ולהיות מוגבל רק ל-040, אל תתקרב ל-4001 מלפני 1985. אם אתה רוצה להיכנס לענייני וינטאג' ריקנבאקר, זה תענוג גדול (מניסיון), אבל תצטרך להתמקצע בדברים האלה. זה לא פנדרים... בכל הריקנבאקרים הישנות שהיו לי הייתי צריך לתקן או להחליף טראס-רודס בעצמי. השתיים שנשארו פה הן עם צוואר מדהים, אבל זה דורש הבנה והשקעה.  

 

הייתי מהסס מאוד להתקרב לריקנבאקר ישנה עם בעיות היפרדות, זה סימפטום חיצוני לבעיות עמוקות. אלא אם כן המחיר ממש ממש נמוך ובא לך פרויקט שיפוץ. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צור חשבון חדש או התחבר לחשבון קיים בכדי להגיב

עליך להירשם בכדי לכתוב תגובה

צור חשבון

פתח חשבון בפורום. זה קל ומהיר!

הירשם לפורום

התחבר

משתמש רשום? התחבר כאן.

התחבר כעת
×
×
  • Create New...