Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

מיתרי Kemp - מהפכה בדרך?


huckbuc

Recommended Posts

לאחרונה גיליתי באינטרנט את מיתרי Kemp.  אלה מיתרים שמתיימרים לפתור בעיה של "חוסר הרמוניות" שקיימת בעיקר במיתרים הנמוכים של גיטרה בס.  להלן הסבר.

 

בניתוח מתמטי-פיזיקלי של מיתר אידיאלי, מתקבל שהוא יכול לרטוט בו זמנית בכמה תדירויות: התדירות היסודית שלו (ההרמוניה הראשונה), תדירות שהיא בדיוק פי שניים מהתדירות היסודית (ההרמוניה השנייה), תדירות נוספת שהיא בדיוק פי שלושה מהיסודית (ההרמוניה השלישית), וכו'.  הצליל הסופי שהמיתר יפיק הוא שילוב של כל התדירויות האלה יחד.

 

אבל במציאות מיתרים הם לא מיתרים אידאליים, ומסתבר שאחד ההבדלים הוא שהתדירויות של ההרמוניות הגבוהות הן לא בדיוק פי 2, בדיוק פי 3, וכו' מתדירות הבסיס, אלא פי קצת יותר משניים, קצת יותר מ-3 וכן הלאה.  התופעה הזאת נקראת inharmonicity, והיא נהיית יותר בעייתית (כלומר הסטיות גדולות יותר) ככל שהמיתר עבה יותר וככל שהוא קצר יותר.  זאת אחת הסיבות שפסנתרי כנף נשמעים טוב יותר מפסנתרים עומדים: המיתרים של הבסים שלהם ארוכים מאד, מה שמאפשר לעשות אותם דקים יותר, וככה הבעיה מצטמצמת.

 

בגיטרה בס התופעה באה לידי ביטוי במיתרים הנמוכים, במיוחד כשמנגנים עליהם בשריגים הגבוהים (שאז החלק הרוטט שלהם מתקצר משמעותית).  הפטנט של Kemp הוא להוסיף קצת מסה למיתר באיזור שקרוב לגשר, דבר שמשנה את הדינמיקה הפיזיקלית של הרטיטות, ואמור לצמצם את הסטיות.

 

ג'ונתן קמפ, האדם מאחורי המיתרים האלה, הוא חוקר מאוניברסיטת סנט אנדרוז.  הנה מאמר מדעי שלו על המיתרים החדשים (בינתיים רק רפרפתי), והנה הסבר ביוטיוב:

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

@Hamami שים לב שהעיניין כאן הוא לא ה-Exposed Core. זה כבר מזמן קיים.

כמדומני LaBella התחילו עם זה בסידרת ה-SuperSteps שלהם, ומשם הרבה יצרנים המשיכו אותם.

הרעיון של ה-Exposed Core מגיע אכן מפסנתרים.

כיום מייתרים אותם גם F-Bass וגם Smith ועוד.

 

להבדיל... מה שמוצג כאן הוא פתרון לבעיית סטיות במיתרי ה-Exposed Core בעיקר בנגינה במיתרים העבים ובאזורים הגבוהים של הצוואר.

הפתרון בא לידי ביטיו על ידי הוספת מאסה מעט לפני חשיפת ה-Core של המיתר.

אין לי מושג איך זה עובד מדעית, אבל זה העיניין כאן, לא ה-Exposed Core.

 

stringmass.png

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אפשר לעשות ניסוי, להצמיד קליפ מתכת למיתר כמה סנטימטרים מהגשר, ולראות אם יש שינוי. זאת בערך אותה מאסה. אני מוכן להתערב כבר עכשיו שאיש לא יוכל להבחין בזה משמיעה בלבד. זה מהדברים שיש להם היגיון תיאורטי אבל אולי שלושה אנשים על הפלנטה מסוגלים גם להבחין בזה. 

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כן מוריס, שמתי לב לזה, זה פשוט נראה גירסה שונה של אותו הדבר.

אני לא מוצא אצלי את הבעיה עליה מדובר, אולי בגלל שאני מנגן על מיתרים דקים...

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 31.7.2020 at 15:48, lukatch כתב:

אני מוכן להתערב כבר עכשיו שאיש לא יוכל להבחין בזה משמיעה בלבד.

 

גם אני חושב שזה פתרון לבעיה שאף אחד לא מוטרד ממנה.  וחוץ מזה, מי שמנגן מעל שריג 12 על מיתר סי נמוך, מגיע לו להישמע לא-הרמוני 😉

 

מסתבר שאותו ג'ונתן קמפ מייצר גם מיתרים לגיטרה חשמלית, עם קונץ "מהפכני": כשפורטים על כמה מיתרים יחד ומשתמשים בטרמולו ארם, הצלילים בכל המיתרים משתנים באותו המרווח (ולא במרווחים שונים, שזה מה שקורה לדברי קמפ במיתרים רגילים).  נראה לי כמו עוד פתרון לבעיה לא ממש קיימת.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 5.8.2020 at 15:17, huckbuc כתב:

מי שמנגן מעל שריג 12 על מיתר סי נמוך, מגיע לו להישמע לא-הרמוני

 

👍

ממש כמו שאני אומר ללקוחות שלי... ״אם אתה גולש עם אקספלורר 7 מגיע לך שלא תראה אתרים כמו שצריך!״

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צור חשבון חדש או התחבר לחשבון קיים בכדי להגיב

עליך להירשם בכדי לכתוב תגובה

צור חשבון

פתח חשבון בפורום. זה קל ומהיר!

הירשם לפורום

התחבר

משתמש רשום? התחבר כאן.

התחבר כעת
×
×
  • Create New...