Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

ראיון עם ד"ר ארנון פלטי


Recommended Posts

Arnon_Palty.jpg

 

ארנון פלטי שירת בצה"ל כנגן גיטרה בס בלהקת חיל הים, ולאחר מכן הופיע והקליט עם מיטב אמני ישראל, ביניהם אריק איינשטיין, יהודית רביץ, יוני רכטר, שלמה ארצי וגידי גוב, לצד היותו מהמובילים והוותיקים שבנגני הבס בישראל בשטח הג'ז והפיוז'ן.  נמנה על הרכבה המקורי של להקת הפרוג-רוק האגדתית "דובדבן", ומייסדה של להקת הפאנק-פיוז'ן "פלוטוניום", לה כתב את הטקסטים, הלחנים והעיבודים.

 

בעל תואר ראשון מ"ברקלי קולג' אוף מיוזיק" בבוסטון, תואר שני מ"מנהטן סקול אוף מיוזיק" בניו יורק, ובעל תואר דוקטורט בהצטיינות על ספר המחקר שלו על הרמוניית הג'ז מאוניברסיטת בר אילן (הספר יהיה זמין בקרוב בחנויות הספרים בעברית ואנגלית כאחד).  בעל תואר שני בכתיבה יוצרת (פרוזה ושירה) מאוניברסיטת חיפה ודיפלומציה באנימציה ממכללת מורלי, לונדון, אנגליה.  ראש מחלקת בס בבית הספר למוזיקה "רימון", שבו הוא מלמד משנת 1992.

 

בשנת 1990 ארנון ניגן בפרוייקט איחוד משותף בין שתי הלהקות ההיסטוריות "הבלוז פרוג'קט" ו"הגרייטפול דד". בקרוב ייצא תקליטור בנגינת הביג בנד של ענק הג'ז דייב ליבמן המוקדש לעיבודיו של ארנון, וכמו כן תקליטור נוסף של חומר מקורי של ארנון, בנגינתו ובעיבודיו, עם ענקי הג'ז דייב ליבמן, טים הייגנס, אורי קיין, דייב סמואלס ואדם נוסבאום.

 

באיזה גיל, מאיזו סיבה ועם מי התחלת לנגן בבס?

התחלתי לנגן בס בגיל 15. ההרכב הראשון שניגנתי אתו היה "להקת הצדפות" החיפאית. ניגנו הרבה קאוורים של ג'ימי הנדריקס, להקת המי, קרים, וכל מה שזז ובעט באותה תקופה צבעונית. ההופעה המקצועית הראשונה היתה עם "שלישיית הגולדן גייט" האמריקנית - הרכב גוספל - שהגיעה לסיבוב הופעות בארץ. מאד התרגשתי. רק בן 17.

 

מה היה הציוד (בס + מגבר) הראשון שלך?

הציוד הראשון שלי היה קונטרבס גרמני מעץ וגיטרה בס ימהה שהיתה אף היא מעץ - ובעלת צורה משונה של דג. בגיל 16 שידרגתי לפנדר מוסטנג בס כחולה. המגברים הראשונים שלי היו מתוצרתם המפוארת של בני משפחת בלבן שגרו בשכנותי. נפתלי בלבן היה בונה את המעגלים האלקטרוניים ואחיו חיים בלבן (בסיסט בעצמו) את הבוקסות.

 

אצל איזה מורים למדת במהלך השנים, ומי השפיע עליך במיוחד?

המורים אצלם למדתי בארץ היו יוסי לאנג, גר כיום במנצ'סטר, עדיין בסיסט נפלא וחבר יקר, ושמוליק ארוך המיתולוגי. בברקלי לימדו אותי ברוס גרץ, ריץ' אפלמן וגרג מוטר - נפלאים לגמרי מכל בחינה. מאוחר יותר בניו יורק לקחתי כמה שיעורים נהדרים אצל ג'ף אנדרוז שגם סידר לי לא מעט גיגים מפאת החיבור בינינו וכו' . שיעורים חשובים נוספים היו שיעורי פסנתר אצל מארק לוין והאל גלפר - שני פסנתרנים שהתוו דרך מתודולוגית מופלאה בעולם הג'ז.

 

מיהם הבסיסטים שהשפיעו עליך במיוחד, ואיך?

ריי בראון, ריצ'ארד דייוויס, ג'ק ברוס, ג'יימס ג'מרסון, פול מקרטני, ג'קו פסטוריוס, ג'ף ברלין, ג'ף אנדרוז וגארי וויליס בעיקר למרות שהרשימה נמשכת ונמשכת...

 

מיהם המוזיקאים שאינם בסיסטים שהשפיעו עליך במיוחד?

מהלר, פרוקופייב, בארטוק, וארז, זאפה, הביטלס, וכל מוזיקאי הג'ז לדורותיהם...

 

מהו הציוד הנוכחי שלך?

ג'ז בס פנדר, מגבר מארק בס מודל ג'ף ברלין וקונטרבס קיי בלונדיני, וגם קניתי לאחרונה קלווינובה של ימהה שעליה הצד הפסנתרני שלי מתבטא - בעיקר באזניות, ובלילה...

 

האם אתה עדיין מתאמן?  אם כן, איך?

אני בעיקר מנגן. לעתים עם פלייבק שאני מכין, לפעמים על תפקידים קשים שאני צריך להקליט לעצמי או לאחרים, וגם עדיין מוציא סולואים מכל כלי - כשיש שם משהו שתופס אותי עד כדי להשקיע בכך את השעות הנדרשות...

 

במה היית רוצה להשתפר כנגן?

הייתי רוצה להשתפר בכל פרמטר אפשרי...

 

איזו עצה יש לך לנגנים מתחילים?

לחקות במידת האפשר את הבסיסטים הנערצים עלינו - זהו שלב א', אבל אסור לשכוח שהמטרה היא לחפש את הקול האישי.  נקודה חשובה מאד הינה לשלול כל אלמנט של תחרות וביקורתיות מוגזמת. לשתי אלה תכונה להסתובב אלינו כבומרנג.  הכוונה היא שבאופן בלתי מודע, ביקורת מוגזמת הינה סוג של החצנה של ביקורת פנימית מוגזמת.  מוטב לעבוד קשה על הדברים החשובים כמו פיתוח שמיעה הרמטית על הכלי, שליטה בכלי הרמוני, ידע נרחב של רפרטואר ושל היסטוריית הבס, והכי חשוב - להתאמן לאט וביסודיות.  יש משפט האומר: "ממהר יוצא לאט, מלאט יוצא מהר".  המהירות הינה אמצעי, ולא מטרה.

 

לאיזו מוזיקה אתה מקשיב בזמנך הפנוי?

לכל מוזיקה טובה בכל סגנון ומכל תקופה.

 

איזו הופעה או הקלטה זכורה לך כחוויה מיוחדת?

הסשנים של "הכבש השישה עשר", וצילומי הטלוויזיה בסן פרנסיסקו ב-1991 עם איחודן של שתי הלהקות המיתולוגיות "הבלוז פרוג'קט" ו"הגרייטפול דד" בהן ניגנתי. ההופעה עם יוני רכטר ויהודית רביץ בפסטיבל נואיבה 1979 היתה חוויה שלא אשכח לעולם - ההמון העצום שנקלט כמו קיר צבעוני חי ומתנועע - מלחיץ ומלהיב באותה מידה. גם ההופעות הראשונות עם להקת דובדבן היו מרגשות ומשמחות.

 

עם איזה מוזיקאי - ישראלי או לא, חי או מת - היית רוצה לנגן?

ג'ימי הנדריקס, ג'ון קולטריין, פרנק זאפה, הביטלס.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איזה כיף לקרוא,

לי היה התענוג ללמוד אצל ארנון בשנה האחרונה בה עוד גרתי בחיפה.

מורה מדהים ובנאדם מדהים ותמיד כיף לי לשמוע על מעלליו.

ממש לא ידעתי על הדיסק האחרון שהוקלט ואני ממש מצפה להקשיב.

אחלה מדור.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

:)

La dies and Gentle men

(או בתרגום- לה דיאז וסול שבע)

לכבוד הוא לי "לחנוך" סידרה חשובה של ראיונות אישיים עם בסיסטי- מולדתנו. הפורום הבלעדי והחיוני שיש לנו כאן הוא נדיר ואדיר- וכמו שכתבתי למוריס, יוזם ובעל האתר, אני בפירוש לומד כאן לפחות משהו אחד חדש מדי יום, במישורים הטכניים, ההיסטוריים והמתודולוגיים. אין ספק שאקרא בסקרנות רבה את הגיגיהם והתפתחות עניינם של חבריי לטירוף הנקרא "בסיסטיות" בתיאבון ובסקרנות רבים!

Can't Wait

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

יוצא שיש כאן לא מעט תלמידי-עבר והווה שלי, כמובן שאני עוקב בסקרנות אחרי כולם, רוב הסיכויים תמיד שהתלמיד יעלה על רבו וזה כל היופי- מה שמאפשר למורה עצמו להיות בריאליטי צ'ק מתמיד כלפי העובדה הפשוטה שדור חדש תמיד יצויד "בילד-אין" ביתרונות ומקדמים שונים ומשונים- מה שמאפשר היזון חוזר של התפתחות גם כלפי המורה עצמו- הן כמורה ( לומדים מההצלחות וגם מהטעויות- ויש משניהם, אנחנו רק בני אדם!) או כמו שאוכלים:

Human Beans

char_spotlight_red.png

!Sweet

והן כנגן. השמיים הם הגבול.

מצויין לכולם!

תודה אישית לגל שעיה, בסיסט ואדם מרתק על מילותיו החמות כאן- וכמובן לכל התלמידים שמהם למדתי ואלמד לא פחות מאשר לימדתי ואלמד וכו'- קצרה היריעה מלהזכיר את כולם כאן ברשימה זו.

~~~~~

אני אצרף כאן, ברשותכם, בפוסט עוקב, ראיון שנעשה איתי ע"י העיתונאי יורם מארק- רייך ופורסם בעיתונים "ידיעות" וב"ידיעות חיפה", יש שם עוד כמה אספקטים נוספים שאשמח לשתף אותכם בהם. בקרוב גם אשתף (ב"ה) את הקלטות היצירה שכתבתי והקדשתי עבור חברי הטוב ד"ר מיכאל קלינגהופר - אוׁדַה לקונטרבאס (בביצועו שלו).

ובכדי שתבינו סופית שאני אדם קודר וכבד - איני יכול להתאפק ואני מצרף כאן קליפ שבתי מאי ואני עשינו (בעזרתו הטכנית החשובה של בוריס. רוב הקרדיטים בפנים, למעט של הזמר שאבי הנהדר שטרם הכרנו אז)

ארנון

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מנטור מקומי

יורם מארק רייך  (13.07.2012)

ד"ר ארנון פלטי חזר ארצה מגיחה לארה"ב במהלכה הקליט שלושה דיסקים עם אנשי ג'אז מובילים ♦ מי שניגן, עיבד והקליט עם מיטב אמני ארצנו, גם מקים דורות של נגנים מוכשרים

ד"ר ארנון פלטי, מהבולטים במוזיקאי חיפה לדורותיהם, שב החודש ממסע הקלטות אינטנסיבי בניו-יורק, ארה"ב, שבמהלכו הקליט שלושה דיסקים. האחד עבור תזמורת הביג בנד של ענק הג'אז דייב ליבמן, דיסק שני עם קומפוזיציות ועיבודים שלו לשישייה מכובדת הכוללת את טובי נגני הג'אז האמריקאי, ובכללם דייב סמואלס (מלהקות ספיירו ג'יירה ויילו ג'אקטס) בוויברפון, דייב ליבמן בסקסופון, אורי קיין בפסנתר, זוכה הגראמי טים הייגנס בחצוצרה, וענק התופים אדם נוסבאום. הדיסק השלישי הוקלט עם הגיטריסט דן אדלר, הפסנתרן לואיס פורטר, נגן מפוחית הג'אז איבוניק פירנה והמתופף מרצ'לו פליטרי. ההקלטות ארכו אומנם שלושה שבועות בלבד, אך ההכנות המקדימות ארכו כמעט שנה.

ד"ר פלטי משמש כמנהל מחלקת הבס בביה"ס למוזיקה היוקרתי רימון, שם גם תרם רבות לתשתית הדידקטית בשנים בהן שימש כסגן המנהל. בנוסף, מלמד פלטי ב"רימון" הרמוניה מסורתית וג'אז, פיתוח שמיעה מתקדם, תולדות הג'אז והבלוז, עיבוד ביג בנד, וסמינריונים כדוגמת "המוזיקה של פרנק זאפא" או "המוזיקה של הביטלס", קורסים אותם הוא מלמד גם באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים ובאוניברסיטת תל-אביב, מה שהופך אותו ליקיר התלמידים בזכות היותו "הילד השובב" של המערכת.

במהלך 35 שנות הקריירה העשירה שלו הוא השתתף באינספור הפקות במה, הקלטות אולפן ומופעי רדיו, ודי אם נזכיר את הכבש ה-16, יוני רכטר, גידי גוב, יהודית רביץ, אריק איינשטיין, שלמה ארצי, שלמה יידוב, יוסי בנאי – כדי להבין שמדובר בטופ של הטופ. לצד הפופ והרוק, הוא גם ניגן בהרכבי ג'אז שונים שהופיעו בפסטיבל הג'אז באילת ובמקומות רבים נוספים. מתוכם ראוי לציין את חמישיית ארנון פלטי ואת הרכב הפאנק (פה רפויה) שלו, פלוטוניום, המונה עשרה נגנים.

ד"ר פלטי מלמד במקומות הממוסדים וגם בביתו בשכונת אחוזה בחיפה הרמוניה קלאסית וג'אז על-פי שיטה שפיתח בעבודת הדוקטורט שלו אותה סיים בהצטיינות באוניברסיטת בר-אילן, מה שמבטיח פיתוח שמיעה מתקדם, אלתור לכל כלי ובכל רמה, ועיבוד לכל סגנון ונפח. בין תלמידיו ניתן למנות את ערן צור (בס), אבי גרייניק (עיבוד), ארי גורלי (עיבוד), ארי קטורזה (קונטרהפונקט) ועוד. עבודת  הדוקטורט שלו, אגב, היא היחידה בעולם המכסה את כל התופעות ההרמוניות הג'אז על כל סוגיו.

מה מייחד את השיטות שפיתחת?

"השיטות הללו מצטיינות בכך שהתלמיד מגיע להישגים מאוד גבוהים בזמן קצר במיוחד. השיעורים הפרטיים מהווים גם מכינה מאוד מהירה למי שרוצה להשתלב במוסדות האקדמיים כגון רימון והאקדמיות. אני תמיד שמח לתרום מהידע שנצבר אצלי ב-35 שנים של עשייה, וזה לא תמיד קשור בהכרח בכסף".

מה אתה מלמד בבית?

"נגינה, בעיקר על בס חשמלי וקונטרה-בס, עיבוד ותזמור, אלתור לכל כלי, וגם פיתוח שמיעה בשיטות שאני מפתח עד היום. מוזיקה קלאסית – ניתוח וביצוע, וכנ"ל לגבי בלוז, רוק וג'אז".

אפשר בכלל לפתח שמיעה מוזיקלית?

"הפילוסופיה שלי פשוטה: מי שאוהב מוזיקה ניחן בכישרון. על כישרון צריך לעבוד קשה, כי הוא רק חומר גלם שבו צריך לחצוב גם קול אישי וגם שפה משותפת. במילים אחרות: שמיעה וידע הינם שני צדדים של אותה מטבע. האחד כרוך בשני באופן אינטגרלי".

אתה מעדיף ללמד את תלמידיך אחד על אחד?

"הסיטואציה האידאלית לפורמט של שיעור פרטי במקצועות כמו תיאוריה, הרמוניה ופיתוח שמיעה היא כמובן אחד על אחד, למרות שבמוסדות האקדמיים פיתחתי שיטות המתאימות לתקשורת עם קהל רחב יותר. באשר לנגינה, הן של הבלוז והרוק והן של ג'אז, דווקא מתארגנות אצלי מדי פעם קבוצות נגינה מודרכות, אנסמבלים פרטיים. מאלתרים יחד בכיף".

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ארנון הוא חבר יקר בשבילי והיה לי הכבוד ללמוד אצלו במשך שנה.

ההשראה עדיין מרחפת מעליי, והחומר הנלמד לעולם ישאר!

אני רוצה להוסיף כי מעבר לכל התארים המכובדים והקריירה המפוארת של ארנון, הערך המוסף שמחמיא לו כל פעם מחדש הוא הפתיחות וקבלת האמנות שבמוזיקה, אנימציה, והחיים בכללותם של ארנון. בעיניי זה מה שעושה אותך לאיש היקר שאתה, וזו שוב הזדמנות גדולה להגיד תודה.

big up!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ניצן הוא מהתלמידים עליהם אתה חולם כשאתה נכנס לאפיק ההוראה: גם חבר יקר לכל החיים, גם מוסיקאי שהשיעורים איתו מתנהלים ברמה של יישום מיידי ומבחינתי -אפילו ברמת התדהמה - מבחינת רמת יישום החומרים והתוצאות -שעל כן חלקן בטוח לא הייתי חושב בעצמי...

:) שלא לדבר (או בהחלט כן) על היצירתיות, המקצועיות והג׳נטלמניות בהתנהלות וניהול יחסי האנוש.

מצדיע בחזרה, ניצן היקר! תענוג!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הרגשתי חוב מוסרי להעלות תמונה הבס הראשונה שלי, זו שזכרתי כ"משונה ובעלת צורה של דג".

מדובר ב  Yamaha SB1-C  כזאת, בצבע תכלת בוהק    (כמו של בריכות שחייה)...

sb1c1.jpg

post-539-14166081940502_thumb.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש מצב שהיא התגלגלה בסביבות שנת 1975 לקונסרבטוריון אנזאגי שהיה באחוזה, ליד קונדיטוריה קריפס? כי אני זוכר SB1C כזאת בצבע תכלת שהייתה זרוקה שם.

ימאהה הוציאו את הדגם הזה בנובמבר 1968 (במחיר 19,000 ין) והוא שרד קצת יותר משנתיים, והופסק ב-1971.

שורט סקייל ("30), פרט אפס (zero fret), ומשקל קל של 3.5 ק"ג.

אופציות הצבע היו נועזות מאוד יחסית לתקופה - קנרי ילו (צהוב כמעט זרחני), רד פרסימון (דומה לדקוטה רד של פנדר), ו"אקו נייט בלו" שהיא הבס של פלטי.

sb1c.jpg

sc1c01.jpg

[img width=600 height=380]http://www.guitars.greenbuddha.de/yamaha/sb_1c.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אילן- הבס הכחולה שראית באנזאגי היתה שלי. מכרתי לטובת המוסטנג התכולה. לימדתי שם בדיוק בשנים האלה..

החסרון הברור של הכלי זה שאי אפשר לנגן עליו בישיבה- הגיטרה הזאת פשוט מחליקה וחומקת לה כאותו דג חלקמק...היתרון? המממ..שזה מכריח אנשים לחגור את חגורת הבטיחות ולנגן בישיבה זקופה או בעמידה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 6 חודשים מאוחר יותר...

מישהו יכול לתת הערכה לשווי של הגיטרה הזאת? YAMAHA SB1C..

חבר שגר בחול נתקל בה בחנות יד שניה ואני בהתקפת GAS...  ;D

אם הבנתי ממנו נכון היא תומחרה שם באיזור 400 יורו, הגיוני?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כן, ראיתי אותה וניחשתי שיש פה הגזמה, אבל קשה לי להעריך אותה בדיוק כי לא נתקלתי אף פעם באחת, מה גם שהיא בחו"ל ואני פה...

נישן על זה יום-יומיים ונחליט...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 4 שנים מאוחר יותר...

שמח לעדכן עם קישורים לאלבומים חדשים,  רלוואנטיים לשרשור הזה, 

עם הרבה בס. 

https://store.cdbaby.com/Artist/ArnonPalty

 

https://store.cdbaby.com/albumDetails.aspx?AlbumID=daveliebman1

:)

Enjoy

ארנון

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צור חשבון חדש או התחבר לחשבון קיים בכדי להגיב

עליך להירשם בכדי לכתוב תגובה

צור חשבון

פתח חשבון בפורום. זה קל ומהיר!

הירשם לפורום

התחבר

משתמש רשום? התחבר כאן.

התחבר כעת
×
×
  • Create New...